500.000 euro voor nieuwe of uitbreidende containerlijndienst

1
(foto Tekst & Toebehoren)

Subsidie voor nieuwe containerlijndiensten of uitbreiding van de dienstregeling van bestaande binnenvaartroutes moet ervoor zorgen dat lading van de weg naar het water verschuift. Tot 2025 wil de overheid op de corridors Rotterdam-Venlo, Moerdijk-Rotterdam-Utrecht en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 2.200 TEU extra per schip. Dat betekent dagelijks 1.100 vrachtwagens minder op de weg. 

Om de verplaatsing van goederenvervoer van de weg naar het water te stimuleren is de Modal Shift-regeling 2022 in het leven geroepen. Vorige week is de eerste aanbesteding gepubliceerd op Tenderned.

De regeling is onderdeel van de Goederenvervoeragenda van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er zijn vijf concessies te vergeven van elk maximaal 500.000 euro. Het gaat om de trajecten Rotterdam-Nijmegen (twee concessies), Moerdijk-Rotterdam-Utrecht Perceel (één concessie) en Rotterdam-Maastricht (twee concessies).

Stichting Connekt

Verladers die overwegen om van binnenvaart gebruik te maken, hebben behoefte aan voorspelbaarheid en een relatief hoge frequentie van afvaarten, zo is de redenering. Stichting Connekt, dat de Concessie Binnenvaart Modal Shift uitvoert, schrijft op haar website: “Dat geeft de combinatie van flexibiliteit, betrouwbaarheid en concurrerende prijs die nodig is om hen over te halen.”

De subsidie is erop gericht het aanbod structureel te vergroten en deze blijvend in stand te houden. Dat kan gaan om bestaande lijndiensten die hun capaciteit en frequentie opvoeren of nieuwe lijndiensten die met een basisbezetting kunnen starten en dan uitgroeien. “Het doel is expliciet om additionele lading van de weg af te halen of te voorkomen dat nieuwe lading over de weg wordt vervoerd, niet om een verschuiving binnen de reeds bestaande stroom over water of spoor te realiseren.”

3-jarige concessie

Geïnteresseerde partijen die aan de criteria voldoen, komen in aanmerking voor een 3-jarige concessie. De onrendabele top – die een gevolg is van het voorlopen van het aanbod op de vraag – wordt daarmee financieel gecompenseerd.  Deze opdracht is bedoeld voor inland terminals, binnenvaartvervoerders/barge operators en voor consortia van dergelijke partijen.

Meer informatie is te vinden over www.connekt.nl en www.tenderned.nl. Op vrijdag 16 september is voor geïnteresseerde bedrijven een informatiebijeenkomst. Aanmelden daarvoor kan tot 14 september.

1 reactie

  1. Ik ben blij dat onze regering dit doet, maar als ze het echt zo goed voor hebben met de binnenvaart zouden ze eerst beter de natte infrastructuur op orde kunnen brengen. Dus flink investeren in de kunstwerken want binnenvaart is betrouwbaar alleen onze kunstwerken kraken en piepen. Of kort door de bocht ze staan op instorten.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.