De Rijn is de drukst bevaren vaarweg van de wereld en het ongeval met het tankschip Waldhof toonde drie jaar geleden aan hoezeer de economie in Midden-Europa afhankelijk is van de Rijnvaart. De meeste goederen worden van en naar Rotterdam vervoerd en daar worden op 14 en 15 oktober voor de 25e keer de Binnenschifffahts-Gefahrgut-Tage gehouden.
Vluchtwegen, ontgassen en afvalafgifte
Met de inwerkingtreding van het ADN – ondertussen van toepassing in achttien Europese landen – en de bijna afgeronde overgang naar dubbelwandige tankschepen zou men kunnen denken dat alles op het gebied van het vervoer van gevaarlijke stoffen wel zo’n beetje geregeld is. Maar dat is niet zo, stellen de organisatoren van de Binnenschifffahts-Gefahrgut-Tage. Het tweedaagse congres blijft dan ook nodig.
Nieuwe vraagstukken die op 14 en 15 oktober aan de orde komen, zijn:
– de vluchtwegen
– het ontgassingverbod in Rotterdam
– de afgifte van afvalstoffen
Verder worden de wijzigingen in het ADN besproken die op 1 januari 2015 in werking treden.
Meepraten
De Binnenschifffahrts-Gefahrgut Tage hebben ertoe bijgedragen dat alle bij het vervoer van gevaarlijke stoffen betrokkenen, zoals rederijen, verladers, klassebureaus, politie en andere controlerende instanties bijeenkwamen om over belangrijke veiligheidsvraagstukken te discussiëren.
Dat was voor die tijd lang niet altijd zo. Zo was het in de jaren ‘90 in Straatsburg bij de Centrale Commissie voor de Rijnscheepvaart nog de gewoonte dat het binnenvaartbedrijfsleven in het beste geval zijn mening mocht geven over nieuwe regelgeving. De verladers waren in het geheel niet aanwezig. Dat alles is daarna gewijzigd en vanaf die tijd, mede door de bijeenkomsten met de deelnemers tijdens de Binnenschifffahrts-Gefahrgut Tagen, wordt het bedrijfsleven bij alle discussies betrokken.
Jubileumeditie
Ook de jubileumeditie dit jaar wordt geleid door Klaus Ridder, die in 1990 het initiatief nam. Ridder was vroeger werkzaam bij het Duitse Verkeersministerie en was voorzitter van werkgroepen in Straatsburg en Genève, waar de internationale vervoersvoorschriften voor het ADNR en later het ADN werden ontwikkeld.