Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl wordt verder opgewaardeerd zodat binnenvaartschepen er veiliger en beter kunnen varen. Voor de aanpak van de bruggen stelt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) 162 miljoen euro beschikbaar. Ook oevers, ligplaatsen en de bediening worden aangepakt, zo heeft ze met de regionale overheden afgesproken.
Rijk en regio willen de vaarweg beter bereikbaar te maken voor grotere schepen: klasse Va. In het overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) hebben minister Van Nieuwenhuizen, de provincies Groningen en Friesland en de gemeente Groningen afspraken gemaakt over de verdere aanpak.
Minister Van Nieuwenhuizen: “De hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is een belangrijke verbinding over water tussen Noord-Duitsland en de havens van Amsterdam en Rotterdam. De vaarweg is ook van groot belang voor de economie in Noord-Nederland. Het scheepvaartverkeer zal hier de komende jaren gaan toenemen. Mooi dat we samen met de regio afspraken hebben gemaakt om de vaarweg te verbeteren, zodat het vervoer van goederen verder kan groeien op een veilige vaarweg.”
Friesland
In Friesland wordt bekeken hoe de bruggen Spannenburg, Oude Schouw en Uitwellingerga kunnen worden vervangen. Ook start er een haalbaarheidsstudie naar de mogelijkheden voor een aquaduct ter vervanging van de bruggen Kootstertille en Schuilenburg.
De minister heeft deze week tijdens het bestuurlijk overleg met de provincie de startbeslissing getekend voor de aanpak van deze bruggen. Naar verwachting zijn ze alle vijf eind 2027 vervangen.
Groningen
De Paddepoelsterbrug is in september 2018 aangevaren en sindsdien is deze oeververbinding gestremd. De minister van en gemeente Groningen hebben afgesproken om versneld onderzoek te doen naar een structurele oplossing voor deze smalle en onveilige oeververbinding in de hoofdvaarweg. Na overleg met omwonenden en de gemeente komt Rijkswaterstaat binnen een jaar met een voorstel. De brug blijft hierdoor nog circa een jaar gestremd.
De vervanging van de Gerrit Krolbrug, gestart in 2017, loopt ondertussen door. Aanvullend starten de gemeente Groningen en Rijkswaterstaat een onderzoek naar een nieuwe multimodale ontsluiting voor de Oosterhamrikzone.