16 maart eerste Dag van de Binnenvaart

0

Onbekend maakt onbemind. Om de binnenvaart bekender te maken bij het grote publiek is vorig jaar European Inland Navigation Promotion opgericht. Met voorlichting over (werken in) de binnenvaart en vooral veel foto’s, en video’s via internet probeert de stichting ook meer mensen te interesseren voor een opleiding en/of baan in de branche. Nu de opstartfase achter de rug is, staat 2019 in het teken van de uitbouw, vertelt Karel Uyldert, een van de initiatiefnemers. Een van de hoogtepunten moet de Dag van de Binnenvaart worden, die voor 16 maart gepland staat.

In het voorjaar richtte hij samen met enkele betrokken ondernemers uit de binnenvaart de stichting op. Uyldert is eigenaar van MQM Media in Hilversum en produceerde enkele jaren terug de succesvolle tv-serie Wereld van de binnenvaart. Via twee websites voor Nederland en België (www.wereldvandebinnenvaart.nl en www.wereldvandebinnenvaart.be) en via social media als Facebook en Instagram laat European Inland Navigation Promotion op een positieve manier zien hoe het er in de bedrijfstak aan toe gaat.

 

Jullie zijn nu driekwart jaar bezig… Wat is er tot nu toe bereikt?

“In het begin hebben we vooral gewerkt aan het opbouwen van de verschillende platforms. Met steeds meer foto’s en filmpjes. We voegen nu zes, zeven keer per week content toe. De social media-kanalen trekken steeds meer bezoekers. In het begin werd ongeveer een uur per dag op ons Youtube-kanaal gekeken; nu is dat gemiddeld al negen tot tien uur. De aantallenlikesen volgers nemen eveneens toe. Die groei gaat sneller dan ik had verwacht.”

“We hebben ook al een aantal dingen samen gedaan met andere partijen. Bijvoorbeeld met het Nova College, waarmee we samen op een beroepenbeurs stonden om voorlichting te geven. Zij over hun opleidingen en wij over de binnenvaart in het algemeen. Je merkt dat het werkt: laagdrempelig over de binnenvaart informeren. Veel aanstaande vmbo- en mbo-leerlingen hebben geen idee wat ze willen gaan doen; als ze niet met binnenvaart in aanraking komen denken ze dus ook niet aan een carrière in die richting. Onbekend maakt onbemind.”

 

Mogen ook andere organisaties jullie video’s gebruiken?

“Ja. Dat is juist de bedoeling. De content is voor iedereen beschikbaar. Scholen gebruiken de filmpjes bijvoorbeeld voor hun open dagen. Onze opzet is samen met iedereen uit de binnenvaart te laten zien hoe mooi deze branche is. Hand in hand met de bestaande organisaties. Met elkaar kun je een veel grotere vuist maken.”

Dat geldt ook voor varende ondernemers. We hebben al 150 scheepseigenaren als donateur. Die betalen duizend euro per jaar. Dat klinkt als veel geld, maar per maand is het 86 euro. Als je bedenkt wat het kost als je niet kunt varen doordat je geen personeel kunt vinden… Als ondernemer wil je toch bijdragen aan de promotie van je eigen branche. Ons doel is dat aan het eind van het jaar het aantal donateurs is verdubbeld. Dan hebben we een budget waar we veel meer kunnen doen.”

Wat zijn de plannen voor dit jaar?

“We gaan samen met de brancheorganisaties en de binnenvaartopleidingen in Nederland een Dag van de Binnenvaart organiseren. Dat doen we volgens het principe van ‘Kom in de kas’, waarbij de tuinbouw één keer per jaar zijn deuren openzet voor het publiek. In de binnenvaart kan dat ook. We zijn het concept nog aan het uitdenken, maar ik zie voor me dat belangstellenden door heel het land in hun eigen regio aan boord van deelnemende schepen mogen kijken en liefst ook een stukje meevaren.”

 

Hoe kun je dat organiseren?

“We onderzoeken of de binnenvaartscholen als centrale hub of verzamelpost kunnen fungeren. Dan kunnen bezoekers daar al informatie over de binnenvaart en opleidingen krijgen – maar ook veiligheidsinstructies voor aan boord. Van daaraf vertrekken de bussen naar de deelnemende schepen in de buurt. Zo hoeven we geen schepen voor de wal te krijgen en hoeven ze ook niet stil te liggen. De mensen gaan aan boord bij een sluis en bij de volgende sluis haalt de bus hen weer op.”

 

Wanneer zou die Dag van de Binnenvaart moeten plaatsvinden?

“Op zaterdag 16 maart. Die datum hebben we bewust gekozen: als mensen dan enthousiast raken en in de binnenvaart willen gaan werken, zijn ze nog precies op tijd om zich vóór 1 april aan te melden voor een opleiding. Dan zitten ze in de normale aanmeldflow.

De Dag van de Binnenvaart is echter niet alleen bedoeld voor de instroom. We zien het ook als een goede kans om mensen in aanraking te laten komen met de branche. We hopen dat ook andere bedrijven in de komende jaren mee gaan doen. De binnenvaart is immers veel breder dan alleen de schepen. Het liefst krijg ik het voor elkaar dat mensen ook op terminals en bij bevrachters een kijkje kunnen nemen. Het mooiste zou zijn als we na verloop van tijd naar een Week van de Binnenvaart kunnen groeien. Dat we één week per jaar claimen en in die week allerlei activiteiten van en over de binnenvaart organiseren.

Wij denken niet in barrières als (land) grenzen, instanties, organisaties en overheden. Wij reiken iedereen de hand die ook als doel heeft de binnenvaart voor het algemeen belang te promoten.”

foto’s: EINP/Wereld van de Binnenvaart

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.