- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAgentschap onderzoekt storingen AIS

Agentschap onderzoekt storingen AIS

- Advertentie -

Delen

Agentschap Telecom gaat storingen van AIS en andere veel optredende problemen rond het scheepsidentificatiesysteem onderzoeken. Daarbij worden diverse merken AIS-transponders betrokken.

Het onderzoek maakt deel uit van het programma ‘AIS een goed ID!’ Daarvoor werd op 28 december het startschot gegeven tijdens de jaarlijkse Telematicadag. Het programma is bedoeld om het juiste gebruik van AIS (Automatic Identification System) te stimuleren en zo de veiligheid op de vaarwegen te vergroten.

 

‘AIS een goed ID’

‘AIS een goed ID’ is gezamenlijk opgezet door Agentschap Telecom, de Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Bureau Telematica Binnenvaart, BLN-Schuttevaer, Federatie Varend Erfgoed Nederland en Rijkswaterstaat.

“Uit een enquête van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart bleek vorig jaar dat meer dan de helft van de binnenvaartschippers niet goed weet hoe het AIS-apparatuur juist instelt en gebruikt”, meldt Agentschap Telecom op zijn website. “Dat komt neer op bijna 4000 schippers. Het programma is met name op hen gericht, maar ook op leveranciers en installateurs, want een goede informatievoorziening en een correctie installatie dragen bij aan een betrouwbaar gebruik van AIS. “

 

Boetebeleid aangepast

In het bedoelde evaluatierapport over de AIS-verplichting besprak de CCR ook de storingsgevoeligheid van het systeem. Daarom is voor het onderzoek er een binnenvaartschip uitgerust met een AIS-monitoringkoffer waarmee Agentschap Telecom probeert vast te stellen of er storende factoren zijn die het AIS-signaal kunnen belemmeren. Verder zoekt het agentschap samen met Rijkswaterstaat naar de mogelijkheid om schippers in staat te stellen hun eigen uit te zenden informatie te controleren.

Op 1 januari heeft Agentschap Telecom zijn beleid aangepast als bij een schip onjuistheden in de digitale identificaties via AIS worden geconstateerd. Voortaan wordt niet meer direct een boete gegeven, maar de scheepseigenaar krijgt “een educatieve waarschuwing”.

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. AIS EASY TRX2S-WIFI / Samsung tablet probleem HELP
    Ik vaar sinds 2017 met een AIS, kaarten van Stentec (NL, B, Fr), Samsung tablet, connect met een Sailor marifoon.
    Ik was en ben zeer tevreden over de aanschaf en de vakkundige montage aan boord, maar…………
    Tot 2019 functioneerde het prima, zowel in Nederland als in België en Frankrijk.
    Medio 2019 ging het mis: tijdens het varen bleef mijn schip op de kaart stilliggen, zo ook de vrachtschepen, terwijl ik en de andere schepen gewoon aan het varen waren.
    Ik moest de Samsung volledig uitzetten, opnieuw opstarten en de AIS weergave was weer normaal.
    Tot na een tijdje dit euvel zich herhaalde, uitgerekend vlak bij het knooppunt Noord, Amer, Haringvliet.
    De deskundige van Stentec er later bijgehaald, hij heeft enkele checks gedaan en ge-update, maar stilliggend in de haven merk je niets.
    In 2020 zomer in de covid, zijn we met ons schip vanuit Kerkdriel naar Friesland gevaren en natuurlijk door naar Heeg, alwaar Stentec zit.
    Onderweg bleef ik om de haverklap (vooral op de Merwede, Lek en IJssel) de Samsung uitzetten en opnieuw opstarten omdat ik op de kaart/AIS stil kwam te liggen, net zoals alle andere schepen; het werd steeds frequenter.
    In Heeg hebben de mensen van Stentec hun best gedaan om het probleem te vinden op de Samsung, echter alles zou normaal fiunctioneren.
    Na een tijdje begon alles opnieuw.
    Stentec gebeld……….moeten we later maar eens naar kijken (na Covid was mijn voorstel)
    Naar de AIS Easy TRX2S-WIFI is door Stentec niet gekeken; was niet mogelijk wegens bezetting van de winkel.
    Wat ook opvalt, is dat na ± 6 uur varen – ondanks aangesloten op de oplader – de Samsung batterij leeg raakt.
    WIE HERKENT DIT PROBLEEM en wie heeft een eventuele oplossing?
    Wij varen veel op groot water (Waal, Maas, Merwede, Lek en de Zeeuwse wateren) en vinden AIS onontbeerlijk, vandaar dan ook dat wij deze dure aanschaf hebben gedaan.
    Graag een reactie via mijn mail adres [email protected]

    Schip Varend Erfgoed: Jan de Wit anno 1917 voormalige ‘Parlevinker’ MUZ Zuiderzeewerken

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -