In de Zwitserse havens is het eerste kwartaal van dit jaar ruim 1,5 miljoen ton overgeslagen. Dat was bijna 15,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Veel goederen die door het laagwater in de tweede helft van 2018 in de zeehavens in tussenopslag gingen, zijn in januari alsnog over de  Rijn naar Zwitserland vervoerd.

Vooral de import van minerale olieproducten, voedingsmiddelen en veevoeder trok aan. Ook de export van stenen, aarde, bouwmateriaal, ertsen en metaalafval is gestegen.

Daling containers vertekend

De containeroverslag bleef daarentegen met 31.468 TEU ruim 14 procent onder het resultaat van het eerste kwartaal van 2018. De oorzaak hiervoor is de spoorstremming in het Duitse Rastatt in de herfst van 2017. Veel klanten verschoven hun containervervoer in deze periode van het spoor naar het water. Begin 2018 maakten nog steeds veel traditionele spoorklanten gebruik van de binnenvaart omdat ze bijvoorbeeld langlopende contracten hadden afgesloten met rederijen. Hierdoor trok de containeroverslag in de Zwitserse havens in de eerste maanden van 2018 sterk aan.

Het verwachte jaarrecord bleef uit door het langdurige lage water in de tweede helft van het jaar. De Zwitserse havens hopen de containeroverslag de rest van dit jaar stabiel te kunnen houden, al is dit wel afhankelijk van de waterstand. De gestegen brandstofimporten houden eveneens verband met het waterpeil. Door de hoge transportkosten hebben veel klanten in 2018 hun voorraden niet aangevuld. Dat deden ze pas begin dit jaar.

Foto: Port of Switzerland

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.