Zware kritiek op Belgische overheden

0

Koninklijke Schuttevaer is niet te spreken over de aangepaste bedieningstijden op West-Vlaamse sluizen en al evenmin over de gebrekkige communicatie van waterstanden op de Belgische Maas. Dat bleek gisteren tijdens de jaarvergadering van de Internationale Afdeling.

Per 1 januari past Waterwegen en Zeekanaal de bedieningstijden op de West-Vlaamse sluizen aan. Ook de sluis van Evergem zal ’s zaterdags niet meer bediend worden tot 22.00 uur, maar slechts tot 18.00 uur. Op maandag wordt pas om 06.00 uur ’s ochtends weer geschut.

Geen akkoord
Ondernemersorganisatie VOKA wees er enkele weken geleden op dat de plannen de belevering van een aantal bedrijven op maandagochtend in gevaar brengen. VOKA-bestuurder Jo Libeer voorspelde dat sommige verladers hierdoor zouden overstappen naar het wegvervoer. Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits organiseerde spoedoverleg en liet op 9 december weten dat “alle betrokken partijen” een akkoord hadden bereikt: de sluis Evergem en de sluizen op de Boven-Schelde en de Leie zullen voortaan ook ’s zondags worden bediend van 10.00 tot 18.00 uur.
Maar VBR ziet dat niet zitten, zo bleek een paar dagen later. In een persbericht voorspelde VBR-voorzitter Jo Vanduynslaeger spanningen in de sector. “Wij hebben vastgesteld dat klanten de gevolgen voor de dienstverlening onderschatten, onvoldoende begrijpen of er een verborgen agenda op na houden – namelijk nog lagere tarieven”, aldus Vanduynslaeger. VBR eist dat de bedieningsregeling van het Albertkanaal ook wordt toepast op de Bovenschelde: op het Albertkanaal worden de sluizen niet bediend van zaterdag 22.00 uur tot zondag 22.00 uur. “Als dat niet kan, stellen wij voor dat het oorspronkelijke voorstel van Waterwegen en Zeekanaal vanaf 1 januari wordt opgestart en dat we de dialoog voortzetten met alle stakeholders.”

Vooraf aanmelden
Op de jaarvergadering van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer voorspelde Pierre Verberght zaterdag 17 december dat er niets terecht zal komen van de zondagse schuttingen. “Wie ’s zondags geschut wil worden, moet dat twee dagen op voorhand melden via de marifoon. Ze gaan daar op zondag met hun vingers zitten draaien en zullen maandag alles tegelijk moeten schutten.”
IA-voorzitter Martin van Dijk vroeg zich af wat VBR gedaan had om dit te verhinderen en stelde voor om gezamenlijk nog eens met de overheid te gaan praten. “Het kan niet zijn dat je een paar dagen van tevoren een schutting moet aanvragen.”
Ook met de Waalse overheid heeft de Internationale Afdeling een appeltje te schillen. Door de lage waterstanden op de Belgische Maas kwamen veel schepen dit jaar in de problemen. Schippers moeten op internet zelf uitzoeken hoe de waterstanden in Wallonië zich ontwikkelen. Martin van Dijk noemde dat “niet meer van deze tijd” en vroeg VBR dit door te geven.
“Het zou de overheid sieren om een duidelijke prognose te geven over de waterstanden. Het kan niet zijn je eerst uren in de stuurhut moeten zitten cijferen hoe het waterpeil eruit ziet voor je een reis naar Luik kan aannemen. De overheid heeft een zorgplicht en moet die ook nakomen. Ik vind dit een grove nalatigheid.”

(Sarah De Preter)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.