In 2016 werd de vloot van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw uit Drimmelen uitgebreid met het dieselelektrisch aangedreven eventship Z8. Deze schone en superstille boot beviel zo goed dat al in 2018 besloten werd de vloot verder te verduurzamen, maar nu met een 100 procent elektrisch aangedreven partyschip.
De voortstuwing van het nieuwe partyschip Z9, met een afmeting van 39 x 7,70 meter, komt van twee elektromotoren die worden aangedreven door een lithium-ijzerfosfaat accupakket van in totaal 1.438 kilowattuur (kWh). De gecertificeerde batterijen van de in Hengelo gevestigde fabrikant Super B zijn gegarandeerd kobaltvrij.
De accu’s worden in thuishaven Drimmelen iedere nacht volledig bij- en opgeladen. De Z9 stoot 0 procent CO2, fijnstof, roet of andere fossiele brandstoffen uit, vertellen de trotse eigenaren Adriaan en Leon Schuller, de vierde generatie die aan het roer staat van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw.
Nationaal Park de Biesbosch
Aan de kiellegging ging een langdurig traject vooraf. Adriaan Schuller vertelt daarover: “We hebben ook nog de mogelijkheid van waterstof onderzocht, maar uiteindelijk bleek het varen op stroom voor ons de beste optie. Met Nationaal Park de Biesbosch als thuishaven wilden we een zo duurzaam mogelijk schip laten bouwen. Om dat financieel mogelijk te maken zijn we een partnership aangegaan met subsidieverstrekker ISHY (Implementation of Ship Hybridisation).”
“Ook aan de ontwikkeling van de hull is de nodige aandacht besteed. We hebben een architect drie geraamtes voor de Z9 laten tekenen, waarna we door de samenwerking met ISHY in contact kwamen met de Solent University in Southampton. Van de tekeningen zijn miniatuurversies van de drie modellen gebouwd, waarmee in een grote waterbak sleeptesten zijn uitgevoerd. De duurzaamste versie hebben wij door PC Kamp in Aalst laten bouwen voor de Z9.”
Accupakket
In april 2022 werd gestart met de kiellegging van de Z9. De samenwerking met het bedrijf PC Kamp gedurende het hele traject is volgens opdrachtgever Adriaan Schuller perfect verlopen. Mark Douwes, mede-eigenaar van het in Aalst gevestigde bedrijf, is zeer content met de woorden van Schuller. Hij vertelt daarover: “De bouw van het casco vond plaats in onze loods. Dat geeft veel voordelen: geen last van weersinvloeden en alles onder één dak.”
“Begin januari was het casco wind- en waterdicht en vond de tewaterlating plaats, compleet met de aluminium overzakbare stuurhut. De familie Schuller was voortdurend nauw betrokken bij de bouw van de Z9. Ze weten tot in detail wat ze willen; voor ons een uitdaging hun hoge verwachtingen waar te maken.”
“Het project was binnen de scheepsbouw echt het neusje van de zalm en heeft ons als bedrijf zonder twijfel beter op de kaart gezet. We zijn trots op het bereikte resultaat, waarbij de bouw én afbouw van het innovatieve passagiersschip voor ons bedrijf sinds de oprichting in 1983 absoluut de kers op de taart was.”
Rullens Installatietechniek uit Raamsdonksveer verzorgde de complete elektrische installatie, inclusief de installatie het door Super B geleverde accupakket en, in samenwerking met AAApropulsion, de voortstuwing. “In totaal zijn er 324 accu’s door ons aan boord van de Z9 geïnstalleerd, verdeeld over twee ruimtes. Dat is gedaan uit veiligheid; bij een storing is de norm dat er nog een half uur gevaren kan worden op de kopschroef richting een veilige afmeerlocatie. We zijn bijzonder trots dat we hebben mogen meewerken aan de afbouw van dit duurzame schip”, aldus Rullens-directeur Ad Meeuwsen.
Interieurdesign
De Z9 is een evenementenschip met de uitstraling van een luxe jacht, dat plaats biedt aan maximaal 235 personen. Het partyschip beschikt over een stijlvol hoofd- en bovendek, verschillende (buiten)terrassen en een panoramadek.
Ook over het interieur is goed nagedacht. Sinds meer dan tien jaar is Hugo interieurvormgeving verantwoordelijk voor het interieur van de refits van de bestaande vloot en het interieurdesign van de nieuwbouw schepen Z8 en Z9 van Zilvermeeuw. Hugo Broeders, eigenaar van de in Raamsdonk gevestigde onderneming, werkte vroeger zelf via de cateraar op de rondvaarten van Zilvermeeuw en kent de familie Schuller zodoende al meer dan dertig jaar.
Debby Wentink (concept development &.design) zegt over het project: “Voor de Z9 zijn we ruim twee jaar geleden gestart met de conceptontwikkeling. Het concept van de Z9 is ‘een wereld van verschil’. Het laat zien dat omgevingsbewust en innovatief ondernemen ook gepaard kan gaan met een rijke en luxueuze vaarervaring. De natuurlijke uitstraling in combinatie met de hoogwaardige afwerking geeft het schip een ingetogen grandeur, waarmee het aantrekkelijk is voor een breed scala aan gasten en evenementen.”
Menselijke maat
“Het interieur is ontwikkeld rondom de gast, de menselijke maat staat centraal in de totale beleving. En rondom deze mens staat de natuur… de inspiratie voor zowel de duurzame bouw van dit partyschip als voor het interieur. Interessante texturen en patronen gecombineerd met een warm, naturel kleurenpalet.”
De Z9 is de nieuwe standaard in verantwoord en stijlvol recreëren, daar waar aandacht voor de natuur samenkomt met verfijnde luxe en comfort. “Het verschil wilden we ook laten zien richting de Z8. Hierbij was het uitgangspunt, gezien de innovatieve stap die toen gemaakt is, ook het gebruik van natuurlijke kleuren als basispalet toe te passen. Daar waar de Z8 echter aquablauwe kleuraccenten heeft, hebben we bij de Z9 gekozen voor donkerrood.”
“Beide verwijzen naar de natuur. De Z8 naar het water waarin het schip beweegt en de Z9 naar het moment van de ondergaande zon aan de horizon waarheen het beweegt. Beide kleuren symboliseren de dynamiek van de schepen, zowel letterlijk als in de vaarbewegingen en ook figuurlijk in de zoektocht naar vooruitgang en innovatie.”
⇒ Kijk voor technische informatie en de makers van de Z9 op Vlootschouw.nl.
tekst: Jan Hoek