- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekZelf sturen

Zelf sturen

- Advertentie -

Delen

Elke zichzelf respecterende hightech company ontwikkelt een onbemande auto. Het ultieme doel van onze beschaving: een auto die zelf rijdt. Een tikkie pleonasme, want auto betekent al ‘zelf’. Het woord automobiel maakte destijds het onderscheid met mobielen die niet over een ‘eigen’ motor beschikten maar waar één of meerdere paarden voor werden gespannen. Na het paard wordt ook de chauffeur afgedankt.

Je moet voor de aardigheid als je in de file staat eens om je heen kijken. In verreweg de meeste auto’s om je heen zit één persoon, en die zit natuurlijk achter het stuur. Binnenkort zit die daar dus niet meer. Hij zou ergens anders in de auto kunnen plaatsnemen, en iets anders kunnen gaan doen, alsof hij z’n eigen openbaar vervoer heeft geschapen.

Dat is luxe. Dan kun je dus zomaar ongestoord – en wat nog belangrijker is: zonder iemand te storen – op je mobiel gaan zitten staren zoals de meeste mensen doen in het openbaar vervoer. Je kan zelfs een luidruchtig telefoongesprek voeren over niets, zoals sommigen doen in het openbaar vervoer. (Dat verklaart natuurlijk ook de belangstelling van Apple en Google voor die zelfsturende auto’s: dan mag ook de ‘bestuurder’ weer op de smartphone kijken)
Icons_2015_EenPotNat
Een voorspelbaar gevolg is dat de auto ook zonder mensen rijdt. Het ultieme toekomstbeeld: een file zonder mensen.

Een auto zonder mens erin verliest zijn bestaansrecht, zoals een schip zonder lading nog maar weinig nut heeft. Voor zover ik weet, wordt daar nog niet op gestudeerd. Omdat schepen beduidend langzamer bewegen dan auto’s, is een schip wel een dankbaar doelwit van de fantasie over voortbewegen zonder bestuurder, in het verlengde van de steeds heviger geautomatiseerde containerterminals.

De overslag-operator van de (nabije) toekomst hoeft alleen nog maar achter computerschermen duimen te draaien. Als er iets mis gaat, belt-ie een monteur. Sinds ‘Tianjin’ zijn containers minder onschuldig en is een terminal zonder mensen binnen een straal van een kilometer of drie wellicht wenselijk geworden.

Een schip vol camera’s in plaats van de stuurhut met schipper draagt bij aan een spookachtige wereld. Het onbemande schip glijdt de op afstand bediende sluis in, meert aan magneten in de kaaimuur en arriveert op exact het juiste moment op een volledig uitgestorven terminal. De operator zit op een volslagen willekeurige plek ergens op de wereld en ‘begeleidt’ een container van een fabriek in het hart van China naar een distributiecentrum in het hart van Europa.

En wat doet de schipper? Die komt uit zijn stuurhut, klimt aan de wal en vertelt die operator wat hij moet doen. Vanuit zijn regisseursstoeltje is hij eindelijk degene geworden die het schip en de lading zelf stuurt.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -