Vanaf 1 januari moeten eigenaren van zeeschepen groter dan 1.000 ton zich verplicht verzekeren voor schade door het lekken van bunkerolie uit hun brandstoftank. Vanaf die datum zijn zij onder de nieuwe schaderegeling voor bunkerolie aansprakelijk voor die schade. Het doel van de maatregel uit het Bunkersverdrag is de verontreiniging door zeeschepen verder te verminderen en schade hierdoor te vergoeden.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat geeft vanaf 1 april 2011 bunkercertificaten uit die aantonen dat reders voor de schade zijn verzekerd. Certificaten die eerder zijn verstrekt, blijven geldig tot de vervaldatum die op het certificaat staat vermeld.
Nederland voert hiermee het ´Internationaal verdrag inzake wettelijke aansprakelijkheid
bij verontreinigingsschade als gevolg van olie uit scheepsbunkers´ uit, dat is opgesteld door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).
In het Limitatieverdrag, dat ook per 1 januari ingaat in Nederland, is de hoogte van alle maritieme aansprakelijkheid vastgelegd. Deze schade kan bijvoorbeeld ontstaan door aanvaringen; zoals letsel van passagiers en lekken en opruimen van olie. De hoogte van de aansprakelijkheid varieert van 1 miljoen euro voor de kleinste schepen tot ruim 1 miljard euro voor grote passagiersschepen.