Damen Shipyards Group in Nederland bouwde bij de ‘roll-on-roll-off’ veerboot, de RoPax Ferry 6716, Yanmar 6EY17W-motoren in. Het schip is bestemd voor Oost-Timor voor de overtocht van passagiers, voertuigen en goederen aan de noordkust aldaar. Voor het nieuwe Noorse visserschip Remøybuen leverde Yanmar uit Almere eveneens deze motoren.
Vanwege de coronacrisis vond de uitgebreide farbriekstest met Damen voor het eerst in de 100-jarige geschiedenis van Yanmar op afstand en volledig digitaal plaats. Voor Damen gaven de hoge betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid van de motoren de doorslag, naast het brede, professionele servicenetwerk, kortere onderhoudstijd en langere bedrijfstijd door de leveringsstabiliteit van YANMAR Genuine Parts.
Noorse diepzeevisserij
De Noorse diepzeevisserij heeft een primeur met de Remøybuen, één van de kleinste boten met elektrische lieren aan boord. Het nieuwste schip van rederij Remøybuen A.S. zet een nieuwe standaard met een ecologisch verantwoord, volledig elektrisch liersysteem. Het Almeerse YANMAR leverde de 6EY17W-motor. In juli was deze eyecatcher klaar om uit te varen naar de Noorse visvelden. De motor heeft een grote viervleugelige propeller met een diameter van 2,70 meter en biedt een breed snelheidsbereik. “En dat merk je”, zegt reder Hans Sigvald Remøy. “Vanaf de eerste selectie van de motor tot het hele installatieproces: ik ben helemaal tevreden. Niet alleen met de prestaties van de motor, maar ook met het hele team van YANMAR en Maritim Motor, de YANMAR-dealer in Noorwegen.”
De 6EY17W motor maakt deel uit van de YANMAR EY-serie medium-speed voortstuwingsmotoren. Deze motoren zijn gebouwd volgens een unieke technologie met een lange geschiedenis, aldus Yanmar. “Met kenmerken als Long Life-onderdelen, eenvoudig onderhoud en lage NOx-/CO2-/SOx-emissies, vertegenwoordigen ze bij uitstek de concepten ‘Life Cycle Value’ en ‘Milieuprestaties’, die YANMAR nastreeft. Dat vertaalt zich naar een aanzienlijk lagere ‘Total Cost of Ownership’ gedurende de gehele levensduur van de motor.”