- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWegvervoerder Van der Werff is hartstochtelijk voorvechter van transport over water

Wegvervoerder Van der Werff is hartstochtelijk voorvechter van transport over water

- Advertentie -

Delen

De containerlijndienst die ruim een jaar geleden tussen Heerenveen en Rotterdam van start ging, is een initiatief van Van der Werff Logistics in Heerenveen en Harlingen Container Lines (HCL). Dit mag opmerkelijk heten, aangezien Van der Werff van huis uit wegtransporteur is. “De weg is overvol, het huidige aantal kilometers wegtransport in Nederland is onmogelijk vol te houden. Daarom ben ik hartstochtelijk voorvechter van transport over water. Want het kan zo gemakkelijk anders”, zegt directeur Jouke van der Werff. “Deze opvatting wordt mij door de wegvervoersector niet altijd in dank afgenomen.”

Jouke van der Werff: “Het wegtransport heeft de binnenvaart nodig en andersom.” (foto Jan Johan ten Have)

Van der Werff ziet de binnenvaart niet als bedreiging van het wegvervoer, maar juist als een kans. “We staan als wegtransporteurs met elkaar de hele dag in de file. Dat kost enorm veel tijd en geld en is bovendien ook nog eens slecht voor het milieu. Het wegtransport heeft de binnenvaart nodig en andersom.”

Volume
De Friese transportondernemer ziet onder meer kansen voor de binnenvaart in het transport van containers en bulkgoed met veel volume. “Je moet het zoeken in grote partijen, waarvan vervoer over het water zorgt voor ruimte op de weg, zodat onze vrachtauto’s beter kunnen doorrijden. Denk hierbij aan het vervoer van suikerbieten van de teler naar de suikerfabriek. Of het vervoer van mest van Zuid- naar Noord-Nederland.”
“En wat te denken van afvalstromen. Het transport gebeurt bijna zonder uitzondering over de weg, terwijl juist deze logistieke stromen zich uitstekend lenen voor vervoer over water. Dat zou miljoenen wegkilometers schelen.’’

Onvoldoende commercieel
Naast bovengenoemde kans voor de binnenvaart ziet Van der Werff ook een bedreiging van binnenuit. “De binnenvaartsector is onvoldoende commercieel”, vindt hij. “Als ik in die sector zat, zou ik de markt actief benaderen met het verhaal dat ik het transport aanzienlijk goedkoper kan verzorgen. Het initiatief nemen en vraagafhankelijk schippers inschakelen voor de uitvoering.”
Zelf nam hij ooit met bierbrouwer Bavaria het initiatief voor vervoer van bier over water naar Noord-Nederland. Op het terrein van Van der Werff zou overslag naar vrachtauto’s plaatsvinden voor fijnmazige logistiek naar de groot- en consumentenhandel. ,,Uiteindelijk bleek het project economisch niet rendabel te maken omdat er met schepen van maximaal 600 ton gevaren kon worden.”

Distrivaart
Uit deze pilot vloeide overigens later project Distrivaart voort. In opdracht van enkele bierbrouwers en een frisdrankfabrikant vervoerde de Riverhopper een klein jaar volgens een dienstregeling pallets. Ter verkorting van de overslagtijden ontwikkelde Niema een automatische pallet op- en overslaginstallatie, zodat er geen heftrucks meer nodig waren.
“Het concept bleek helaas te ingewikkeld. Toen de subsidiepot leeg was, was het gebeurd”, zegt Van der Werff. “Vandaar mijn overtuiging dat wij het moeten zoeken in containertransport en bulkvervoer met grote massa en weinig tijdsdruk. Trouwens, het trage imago van de binnenvaartsector vind ik onterecht. Rotterdam is maar negentien uur varen. Dus binnen een etmaal kun je alles hier hebben wat je wilt. “

Containerlijndienst
Tot zijn genoegen constateert Van der Werff een sterk stijgende lijn in de vorig jaar begonnen containerlijndienst Heerenveen-Rotterdam. Exacte cijfers over de exploitatie kan hij niet geven. Wel stelt hij: “We begonnen met twee keer in de week twee breed en inmiddels varen we vier keer in de week vier breed.”
En als initiatiefnemer en voorvechter blijft hij op zoek naar uitbreiding bij grote im- en exporteurs in Noord-Nederland. Hij somt de voordelen nog maar eens op: “Uiteraard bevordert het CO2-reductie, wat duurzaam ondernemen stimuleert. Daarnaast is het voor opdrachtgevers aantrekkelijk qua kostenreductie en zijn aflevertijdstippen veel nauwkeuriger te plannen dan bij transport over asfalt, omdat er op het water geen files staan.”
Ook op het vlak van efficiency is er volgens Van der Werff nog veel winst te boeken. “We vervoeren nu veel lege containers, zowel van als naar Rotterdam, omdat ze van verschillende bedrijven zijn. Wij laten ook graag andere wegvervoerders gebruikmaken van onze overslagfaciliteiten. Ik kijk naar het grotere plaatje. Ons bedrijf is onderscheiden met de Lean & Green Award, een onderscheiding voor duurzame logistiek. Wij willen toonaangevend zijn in logistiek met als uitgangspunten kwaliteit, efficiency en duurzaamheid. Wij kennen onze plaats in de maatschappij en willen onze verantwoordelijkheid nemen. Ons streven naar reductie van wegkilometers past helemaal in dit plaatje.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -