Weer recordoverslag voor Antwerpen

0

Antwerpen behaalt in 2018 voor de zesde keer op rij een recordoverslag. Gecombineerd met de recente investeringsgolf in de haven spreekt Havenbedrijf Antwerpen van een grand cru- jaar.

Voor 2019 zet het Havenbedrijf in op (het bestendigen van) een duurzame toekomst voor de haven. Er wordt gewerkt aan “structurele oplossingen voor uitdagingen zoals mobiliteit, energietransitie, digitalisatie en innovatie”.

Met een verwachte groei van 5,1 procent ten opzichte van 2017 worden de eerdere prognoses bevestigd. De totale overslag in 2018 komt naar verwachting uit op 235 miljoen ton. Dat is een nieuw record, met een ongeziene groei in alle ladingcategorieën.

De containeroverslag groeit naar 130 miljoen ton (+5,8 procent) of 11 miljoen TEU (+5,5 procent). Vloeibaar en droog massagoed nemen toe met respectievelijk 4,5 procent (76,5 miljoen ton) en 5 procent (12,8 miljoen ton). Breakbulk noteert een plus van 1,8 procent (15,6 miljoen ton).

 

Investeringen

In 2018 zorgden diverse internationale spelers in de chemische industrie (Borealis, INEOS, Nippon, Sea-Mol en Oiltanking/AGT) voor een investeringsgolf in de haven, goed voor ruim 2 miljard euro. “Hun keuze voor Antwerpen bevestigt en bestendigt de sterke aantrekkingskracht van de Antwerpse haven als grootste geïntegreerde chemische cluster in Europa”, constateert het Havenbedrijf.

CEO Jacques Vandermeiren zegt: “Met deze mooie groeicijfers en de investeringsgolf bevestigt de haven in 2018 haar rol als grootste economische motor van ons land. Nu zetten wij verder koers naar een duurzame haven van de toekomst. Om duurzaam te kunnen blijven groeien, moeten we, samen met de hele havengemeenschap, onze schouders zetten onder de uitdagingen van vandaag. De haven van de toekomst moet voldoende capaciteit hebben én bereikbaar, duurzaam, slim en veilig zijn om op die manier aantrekkelijk te blijven voor investeerders.”

 

Extra containercapaciteit

In een snel tempo bereikt Antwerpen zijn grenzen bij de containeroverslag. Vandermeiren: “We hebben intussen onze optimale operationele capaciteitsgrens op de terminals vóór de sluizen ruim overschreden, wat concrete gevolgen heeft voor de efficiëntie. We blijven daarom beklemtonen dat bijkomende containercapaciteit voor de sluizen hoogdringend is.”

“De haven van Antwerpen doet het goed en dat is positief nieuws voor onze economie. Het is dan ook zeer belangrijk op dit élan te kunnen verder gaan en zo snel mogelijk de nodige capaciteit te bouwen.”

Het onlangs gepresenteerde voorontwerp voor de creatie van containercapaciteit voorziet in een light-versie van het eerder geplande Saeftinghedok, een nieuw insteekdok ten noorden van de Zandvlietsluis en extra kades aan het Waaslandkanaal en in het Doeldok.

 

Meer per binnenvaart

Voor het goederenvervoer wordt een modal shift geambieerd met een beoogde daling van goederenverkeer via de weg van 55 procent nu naar 43 procent in 2030. Daarbij is de doelstelling om het spoorvervoer te verdubbelen naar 15 procent.

Het aandeel van de binnenvaart zou van de huidige 38 procent moeten stijgen naar 42 procent. Eerder dit jaar ondertekende de havengemeenschap een Actieplan Containerbinnenvaart. Dat draait om drie pijlers: planning & samenwerking, bundeling en digitalisering. “Het samenspel van al deze maatregelen moet zorgen voor een optimalisatie van de containerbinnenvaart en een efficiëntieverhoging voor alle ketenpartners. De eerste pilootprojecten rond centrale lichterplanning leidden tot positieve reacties in de markt”, aldus het Havenbedrijf.

 

Afscheid Marc van Peel

Met het einde van 2018 komt er ook een einde aan de carrière van Marc Van Peel. Na twaalf jaar havenschepen en voorzitter van het Havenbedrijf Antwerpen te zijn geweest, gaat de politicus met pensioen. Zijn opvolgster is Annick De Ridder.

foto: Havenbedrijf Antwerpen

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.