Telematica Award 2018 voor Axel Götze-Rohen

0

‘Data’ is vandaag de dag het toverwoord. Zeker op de Telematicadag, die 28 december traditiegetrouw op het KSCC Schipperscentrum in de Nijmeegse Waalhaven plaatsvond. In dat licht werd ook de Telematica Award 2018 uitgereikt aan Axel Götze-Rohen de oprichter van en drijvende kracht achter Bargelink.

Ditmaal speelden alle activiteiten tijdens de Telematicadag zich gelijkvloers af, op het Plaza. Alle informatiestands, alle spreekbeurten, de lunch en de uitreiking van de Award… alles speelde zich af in de centrale ruimte van het Schipperscentrum.

 

Visionair, richtinggevend en innovatief

De Telematica Award staat voor innovatie en vooruitgang; een visie hebben die blijvend dingen verandert. De ontvanger van de Telematica Award van dit jaar werd omschreven als “visionair, richtinggevend en innovatief”. De jury was voor deze editie op zoek gegaan naar een persoon die zich heeft ingezet voor alle aspecten in de binnenvaart als moderne bedrijfstak.

Onderwerpen als schoon en zuinig varen, het onder de loep nemen van de vrachtprijzen en de ontwikkeling van een vaarsimulator vielen de laatste jaren al in de prijzen. De winnaar van 2018 weet ook van de hoed en de rand: hoe de huidige, door data gedreven binnenvaart met de bijbehorende instrumenten voor een winstgevend bedrijf kan zorgen. Maar wie puur en alleen aan winstgevendheid denkt, denkt niet helemaal aan de toekomst. Al krijgen idealen versus de lage waterstand en de portemonnee het natuurlijk wel moeilijk, als je naar afgelopen zomer kijkt.

 

Bargelink

Des te belangrijker wordt dan het anticiperen op de gevolgen van de klimaatveranderingen. Varen met voorkennis was daarom het leitmotiv van de Telematicadag 2018. Axel Götze-Rohen stak al jaren geleden zijn hoofd boven het maaiveld uit. De Duitser weet hoe in zijn koffiedik te kijken. Deze “Schifffahrtskaufmann” heeft het traditionele vak van bevrachten alweer jaren geleden achter zich gelaten, zo laat het juryrapport weten. Götze werkte op kantoren in Zwitserland, Duitsland en Nederland. Met zijn kennis en ervaring richtte hij begin deze eeuw het platform Bargelink op.

 

Solidair

Zijn cv wordt door de jury gekwalificeerd als een “opmerkelijk innovatief succesverhaal”. Götze bedrijft een vorm van ondernemen die niet alleen maar om geld verdienen draait, maar ook maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt: duurzaamheid, betrokkenheid, vooruitplannen.

Vooral aan het eerste begrip lijkt een binnenvaartondernemer tegenwoordig niet meer te kunnen ontkomen. En wat de betrokkenheid betreft bewijst hij zich solidair met mensen die door sociale omstandigheden in de problemen zijn geraakt. Zo zet Axel Götzezich naast Bargelink “met hart en ziel wereldwijd in voor de verbetering van de situatie van kansarme kinderen”. Maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel dus.

Applaus voor een geëngageerd man, die volgens Frau Götze-Rohen maar wat graag alle spanning doelgericht van zich af mept op de golfbaan. Haar man zelf leek een beetje overrompeld door alle lofzang. Bescheidenheid siert de ondernemende mens. “Ja, wat moet ik nu zeggen”, vroeg Axel Götze-Rohen zich een beetje schoorvoetend af. Nu moest de gelauwerde wel een speech houden, zij het een korte.

Hij deed uit de doeken welke hindernissen zijn platform allemaal heeft moeten nemen in de loop der tijd. ‘Terugdenkend aan 2001, het jaar waarin we zijn begonnen, waren de reacties uit de bevrachterswereld nogal fel. Maar ik geloofde erin. Ik geloof er nog steeds in. Wat doen we met al die data waarmee altijd maar weinig is gedaan, vroeg ik mij af. Gebruiken die data, was het antwoord.”

 

Tegengas

Aanvankelijk bestond er in de binnenvaart grote terughoudendheid tegenover Götzes ideeën over het nieuwe bevrachten. Innovatie en nieuwe ideeën betekenen ook altijd heftig tegengas van mensen die alles liever bij het oude en vertrouwde houden. Inmiddels is zo’n beetje iedereen wel om en gelooft men in het pionierswerk van deze oosterbuur.

Dat moet ook wel; de feiten spreken voor zich. Elke maand wordt er via zijn Bargelink, ‘de Marktplaats van de grote rivieren’, aan zo’n 2.000 binnenvaartschepen tot 500.000 ton lading aangeboden.

tekst: Frank Antonie van Alphen
foto: Axel Götze-Rohen en voorzitter Annette Augustijn van Bureau Telematica Binnenvaart, dat de Telematicadag jaarlijks organiseert. (foto Manon Bruininga)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.