Dit jaar is het is verplicht voor de binnenvaart om in de Rotterdamse havens gebruik te maken van de aanwezige stroomaansluitingen. Dit houdt wel in dat elke schipper een zware kabel van stroomaansluiting van de wal naar het schip moet leggen. Bij een schip tegen de wal levert dat geen problemen op. Maar lig je met meerdere schepen bij elkaar op zij (zie de feestdagen) is het wel een probleem omdat de kabels dan heel zwaar zijn op de lange afstand. Volgends de arbowet mag men niet meer dan 20 kilo dragen.
Ik heb een collega die een idee heeft om het probleem op te lossen. Op de meeste schepen kun je achter tussen de stuurhut en de denneboom doorlopen. De oplossing zou kunnen zijn dat je rechts en links aan de denneboom aansluiting kunt maken met doorlopende kabels zodat je verschillende stekkers kunt gebruiken.
Het schip dat tegen de wal ligt moet zo kort als mogelijk in de buurt van de stroomkast gaan liggen. Alle schepen die in de rij liggen, moeten met het achterschip zoo veel mogelijk in een lijn liggen.
Het werkt dan als volgt: als de stroomkast vier of vijf aansluitingen heeft, dan is het de bedoeling dat de schepen die buitenop liggen met een eigen kabel van de stroomkast naar het tegen de wal liggende schip een kabel aansluiten op het stopcontact op de denneboom van dat schip. Op die manier kan het verbruik van ieder schip apart verrekend worden.
Ik ga er van uit dat in de toekomst elk schip op de denneboom rechts en links meerdere aansluitingen heeft. De bedoeling is dat je buren met een kortere kabel van een paar meter de stroom doorvoeren en aan kunnen sluiten op het stopcontact op het volgende schip zodat ieder schip zijn eigen stroomvoorziening heeft. Ook is het voordeel dat als er een schip er tussen uit gaat, er maar een paar korte kabels tussen de schepen losgemaakt moeten worden.
Dit systeem werkt alleen als iedere collega zo’n voorziening aan wil brengen. Voor de nieuwbouw kan het geen probleem zijn om een voorziening te realiseren om de stroom door te voeren.
Dit is maar een idee, maar misschien zijn er nog mensen die een betere oplossing weten voor het probleem van de walstroom.
J.J. Keller,
Rotterdam
(ex sleepschirp Sirius)