- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilVullen vaarschema’s is een uitdaging

Vullen vaarschema’s is een uitdaging

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Spotbarge.com.

Na een volatiele week hebben de wereldwijde olieprijzen een lichte daling op weekbasis laten zien. Prijzen begonnen de week sterk na de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Die spanningen bieden al langere tijd ondersteuning aan de prijzen en zorgen voor een volatiele wereldwijde markt.

Beide benchmarks stegen met meer dan $3,00 per vat na de Israëlische aanval op Iran. Echter daalde weer net zo snel nadat Iran aangaf niet van plan te zijn om weer opnieuw aan te vallen. Brent Crude eindigde de week op $87,29 per vat en WTI (West Texas Intermediate) daalde naar $83,14 per vat.

Echter blijft het conflict, met Iran als een van de grootste olieproducerende landen ter wereld, invloed uitoefenen op de markt. Enige neerwaartse druk kwam voort uit geruchten dat de OPEC+ hun vrijwillige productiebeperkingen vanaf juli dit jaar zullen opheffen. De vrijwillige productiebeperkingen van de OPEC+ leden bedraagt 2,2 miljoen vaten per dag en staat momenteel vast tot het einde van het tweede kwartaal. Of deze afpsraak nogmaals wordt verlengd, is nog niet zeker.

ARA en Rijn

Vrachttarieven in de ARA-havens zijn op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. De vraag naar product en transport nam aan het begin van de week toe en nam gedurende de week ook weer langzaam af. Oplopende vertragingen in het gebied ondersteunen de prijzen doordat deze de beschikbare scheepscapaciteit limiteren.

Ondanks het feit dat de meeste marktspelers alles aan het varen hebben, blijft het vullen van de vaarschema’s een uitdaging. Niet elk schip heeft een vervolgreis gepland staan, waardoor prijsconcurrentie tussen marktspelers nog steeds van toepassing is.

De vrachttarieven op de Rijn zijn al enkele weken erg stabiel. De grootste oorzaak hiervoor was de lage importvraag van de Duitse en Zwitserse marktspelers. Dit lijkt echter te veranderen nu de marktstructuur van een backwardation naar een contango is gedraaid. Dit houdt in dat marktspelers de olieprijzen in de toekomst verder zien stijgen, wat het inkopen van product aantrekkelijker maakt. Door deze verandering, samen met het onderhoudsseizoen bij enkele raffinaderijen en de hoge waterstanden, is het importeren van product uit de ARA-regio aantrekkelijker en noodzakelijker geworden.

ARA 1.500-8.000 ton
(prijs per ton)
gemiddeld laagste tarief hoogste tarief
vletwerk €2,84 €2,52 €3,00
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,87 €3,50 €4,50
Antwerpen-Amsterdam €4,80 €4,60 €5,00
Vlissingen-Antwerpen €4,77 €4,63 €5,05
Vlissingen-Rotterdam €5,13 €4,90 €5,75
Vlissingen-Amsterdam €5,74 €5,45 €6,10
Gent-Vlissingen €4,00 €4,00 €4,00
Gent-Antwerpen €4,98 €4,98 €5,00
Gent-Rotterdam €5,48 €5,30 €5,80
Gent-Amsterdam €6,12 €6,10 €6,20

 

Rijn 0 – 3.000 ton
(prijs per ton)
gemiddeld laagste tarief hoogste tarief
Duisburg €7,60 €7,10 €8,10
Dortmund €12,00 €12,00
Keulen €10,00 €9,50 €10,50
Koblenz €11,00 €11,00
Frankfurt €14,04 €14,04
Mannheim €14,04 €13,54 €14,54
Karlsruhe €15,25 €14,75 €15,75
Straatsburg €15,50 €15,00 €16,00
Bazel EUR €16,04 €15,54 €16,54
Bazel CHF €15,58 €15,08 €16,08

 

Geschreven door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart.

 

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -