Vanaf 31 maart stellen rederijen en hun cargadoors álle lading in containers die vanuit Latijns Amerika in de Rotterdamse haven aankomt, alleen nog vrij via de zogeheten Vertrouwensketen. Het ophalen van containers met behulp van pincodes stopt. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan op de terminal terecht.
Alle importcontainers die in de Rotterdamse haven arriveren uit Zuid-Amerika worden vanaf dan alleen nog vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De nieuwe werkwijze zorgt voor een gesloten logistieke keten, met alleen bekende, geautoriseerde partijen.
Geen pincodes meer
In de Vertrouwensketen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan daar terecht. Het ophalen van containers met pincodes stopt, want dat is voor misbruik gevoelig. Regelmatig verdwijnen op die manier containers.
“De tijd van via de e-mail breed gedeelde pincodes is voorbij. In de Vertrouwensketen gaat alle voor het veilig en betrouwbaar ophalen van een container noodzakelijke informatie digitaal van schakel naar schakel”, aldus de woordvoerder van de Vertrouwensketen.
Grote verandering
De Vertrouwensketen is in het leven geroepen om de Nederlandse havenlogistiek weerbaarder te maken tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Voor de werking ervan is van iedereen in de logistieke keten actie nodig. Dat begint bij de rederij/cargadoor en loopt via de verlader, expediteur en vervoerder (truck, trein, binnenvaart) door tot de terminal. Voor al deze partijen betekent de Vertrouwensketen een nieuwe werkwijze.
“De impact van de Vertrouwensketen is niet te onderschatten, Het gaat om een geheel nieuwe en unieke werkwijze voor het vrijstellen en afhalen van containers. Voor de hele logistieke keten is dat een grote verandering. Niet alleen de directe klant van de rederij wordt overgezet, maar óók de hele keten erachter moet via de Vertrouwensketen gaan werken.”
Digitaal weerbaarder
CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM zijn de rederijen/cargadoors die vanuit Latijns Amerika op Rotterdam varen. Stapsgewijs sluiten zij hun klanten aan. Ook HMM, Yang Ming en (binnenkort) Evergreen zijn al live met de Vertrouwensketen. Na de importcontainers uit Latijns Amerika voeren de rederijen/cargadoors de Vertrouwensketen stap voor stap in voor overige binnenkomende deepsea-containers.
De Vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van het bedrijfsleven en de overheidsinstanties voor het digitaal weerbaarder maken van de huidige havenlogistiek. Het veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens is daar een belangrijk onderdeel van.
Portbase
De Vertrouwensketen werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. Bovenop een aantal van de bestaande digitale services heeft Portbase voor dit doel een extra autorisatielaag gebouwd. Het recht om een container op te halen, is zo van schakel naar schakel veilig door te geven. Iedereen kan bovendien efficiënter werken. Deelnemers profiteren bijvoorbeeld van slim hergebruik van data en krijgen door de gehele keten heen optimaal zicht op de status en planning van importcontainers.