Wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun grootste wekelijkse stijging sinds april laten zien. Beide benchmarks stegen op weekbasis met meer dan 4 procent. Brent crude sloot de week af op $82,62 per vat en WTI (West Texas Intermediate) op $78,54 per vat.
Ondanks de grote wekelijkse stijging ondervonden beide benchmarks neerwaartse druk door het verminderde vertrouwen van de consument in een groeiende economie van de Verenigde Staten. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit de door OPEC aangekondigde afbouw van productiebeperkingen vanaf begin augustus.
Deze neerwaartse druk op de prijzen werd echter tenietgedaan door de voorspellingen van de US EIA (Energy Information Administration), de OPEC en het IEA (International Energy Agency). Alle organisaties voorspellen een voorraadtekort tot tenminste het begin van de winter. Deze voorspellingen, samen met een ongewijzigde rentestand in de Verenigde Staten leidde per saldo alsnog tot een stijging.
Op het moment van schrijven kijkt de markt naar een mogelijke staakt-het-vuren in Gaza. Dat kan productie- en transportproblemen verlichten of zelfs doen oplossen. Afgelopen week daalde het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde Staten verder, om uit te komen op het laagste niveau sinds afgelopen januari. Vier werden stilgelegd, zodat het totaal op 488 uitkomt.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied zijn voor een derde week op rij vrijwel onveranderd gebleven. De vrije scheepscapaciteit in de zeehavens is door oplopende vertragingen bij de grotere los- en laadplaatsen snel afgenomen. Hierdoor kon de markt moeilijk aan de prompte vraag naar transport voldoen.
Door de lange wachttijden gebruiken de meeste marktspelers hun beschikbare vloot om aan hun contractuele verplichtingen te voldoen. Wachttijden lopen bij enkele terminals snel op, waardoor het inplannen van toekomstige reizen moeilijk is. Enkele marktpartijen maakten hier slim gebruik van door hogere vrachttarieven te vragen voor hun schepen en reizen. Op weekbasis leidde dit echter niet tot heel grote schommelingen.
Rijn
Op de Rijn hebben de vrachten hun stijgende trend voor een tweede week op rij doorgezet. Vrachttarieven op de Bovenrijn en naar Zwitserland (Bazel) lieten de grootste stijgingen zien.
Door de hoge waterstanden van afgelopen tijd focussen de meeste marktspelers ook hier op hun contractuele verplichtingen. Inmiddels kunnen schepen de meeste bestemmingen weer bereiken, maar de vrije scheepscapaciteit is sterk afgenomen door alle vertragingen van afgelopen tijd – en die in het ARA-gebied. Doordat veel reizen noodzakelijk zijn om voorraden op te bouwen, gebruiken marktspelers deze kans om hogere vrachttarieven te onderhandelen.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 17 juni 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,57 | €2,30 | €3,00 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,60 | €3,20 | €4,00 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,58 | €4,20 | €4,80 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,22 | €4,00 | €4,50 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,60 | €4,20 | €4,90 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,45 | €5,20 | €5,80 |
Gent-Vlissingen | €4,50 | €4,25 | €4,70 |
Gent-Antwerpen | €4,50 | €4,50 | €4,50 |
Gent-Rotterdam | €5,05 | €4,80 | €5,15 |
Gent-Amsterdam | €5,70 | €5,50 | €6,00 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,75 | €8,25 | €9,25 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €11,20 | €10,70 | €11,70 |
Koblenz | €13,53 | €13,53 | – |
Frankfurt | €16,43 | €16,43 | – |
Mannheim | €16,68 | €16,18 | €17,18 |
Karlsruhe | €17,50 | €17,00 | €18,00 |
Straatsburg | €19,45 | €18,95 | €19,95 |
Bazel EUR | €22,93 | €22,43 | €23,43 |
Bazel CHF | €22,05 | €21,55 | €22,55 |