Afgelopen week hebben de wereldwijde olieprijzen hun stijgende lijn doorbroken; ze lieten een daling op weekbasis zien. Brent Crude sloot de week af op $ 69.28 per vat, een daling van 2 procent. WTI (West Texas Intermediate) daalde eveneens met 2 procent tot een prijs van $ 67.34 per vat.
Wereldwijd ondervonden de prijzen afgelopen week neerwaartse druk door nieuw voorgestelde handelstarieven vanuit de Amerikaanse Staten. President Trump stelde een minimaal handelstarief in van 15 tot 20 procent op bedrijven die zakendoen met landen uit de Europese Unie. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit tegenvallende economische data uit de VS. Die lieten een lager dan verwachte groei zien van de economie.
Daar staat echter tegenover dat de Amerikaanse Federal Reserve de rente kan verlagen om de economie te stimuleren. Een lagere rente maakt het aantrekkelijker voor zowel bedrijven als consumenten om geld uit te geven en leningen af te sluiten. Dit kan de vraag naar olie door de eindverbruiker op korte termijn een impuls geven.
Het aantal olie- en gas boorinstallaties in de Verenigde Staten steeg afgelopen week voor het eerst in twaalf weken. Met een toename van zeven ging het om de grootste stijging sinds december vorig jaar. Het totaal aantal olie- en gas boorinstallaties is gestegen tot 544 in totaal.
ARA
Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn ook afgelopen week verder gedaald. De markt blijft onder druk staan door de geringe vraag naar olie en transport. De markt blijft ondersteuning vinden in de aanhoudende vertragingen, maar nu deze langzaam oplossen neemt de vrije scheepscapaciteit gestaag toe.
De zomerperiode staat vaak bekend als een periode met mindere activiteit, nu zien enkele marktspelers de komende weken echter positief tegemoet doordat de vraag van de eindverbruiker in dezelfde periode vaak toeneemt.
Rijn
Vrachttarieven op de Rijn zijn op weekbasis juist licht gestegen. De markt vindt ondersteuning in de beperkingen van de laadvolumes door het lage water. Dat heeft de vraag naar schepen enigszins doen toenemen.
Toch blijft de algemene vraag naar olie en transport gering door de huidige marktstructuur, backwardation, en de volle voorraaddepots in het achterland. Door de geringe vraag naar olie en transport hebben enkele schepen zich naar het ARA-gebied verplaatst om hun vaarschema’s op te vullen.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 21 juli 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | € 3,44 | €3,20 | €4,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €4,46 | €4,20 | €5,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €5,40 | €5,20 | €6,50 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,38 | €4,25 | €4,90 |
Vlissingen-Rotterdam | €5,20 | €5,00 | €5,60 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,95 | €5,00 | €6,30 |
Gent-Vlissingen | €6,00 | €5,25 | €6,50 |
Gent-Antwerpen | €5,63 | €5,33 | €5,90 |
Gent-Rotterdam | €5,93 | €5,75 | €6,63 |
Gent-Amsterdam | €6,30 | €6,20 | €7,00 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €12,50 | €12,00 | €13,00 |
Dortmund | €12,90 | €12,90 | – |
Keulen | €14,10 | €13,60 | €14,60 |
Koblenz | €17,50 | €17,50 | – |
Frankfurt | €28,95 | €28,95 | – |
Mannheim | €29,55 | €29,05 | €30,05 |
Karlsruhe | €31,30 | €30,80 | €31,80 |
Straatsburg | €36,42 | €35,92 | €36,92 |
Bazel EUR | €44,83 | €44,33 | €45,33 |
Bazel CHF | 41,56 | 41,06 | 42,06 |