- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilVrachten in ARA-havens dalen, op de Rijn stijgen ze

Vrachten in ARA-havens dalen, op de Rijn stijgen ze

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Spotbarge.com.

Ondanks de vierde op elkaar volgende maand van productieverhogingen door de OPEC+ sloten wereldwijde olieprijzen de week af met een kleine stijging. Brent Crude eindigde de handelsweek op $ 68.30, een stijging van 0,8 procent op weekbasis. WTI (West Texas Intermediate) steeg op weekbasis met 1,5 procent op een prijs van $ 66,50 per vat.

Ondanks de neerwaartse druk die de productieverhoging van de OPEC+ landen op de markt brengt (+411.000 vaten per dag vanaf augustus), vonden prijzen ondersteuning door lager dan verwachte voorraden in de Verenigde Staten en een licht gestegen vraag naar olie vanuit de eindverbruiker.

De toename van deze vraag is echter vermoedelijk seizoensgebonden, waardoor de zorgen over een mogelijk overaanbod van olie nog steeds over de markt hangt. Daarnaast zorgt geopolitieke onzekerheid voor extra druk op de wereldwijde markt. Een mogelijke hervatting van gesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran zou kunnen leiden tot een versoepeling van sancties en daarmee een toename van de Iraanse olie-export. Dat geeft de zorgen over een mogelijk overaanbod extra kracht.

ARA

De vrachttarieven in het ARA-gebied zijn afgelopen week verder gedaald. De vraag naar olie en transport blijft beperkt, waardoor de concurrentie binnen het gebied sterk is toegenomen. Dit verschilt echter per productcategorie, waardoor de verschillende discounts en premiums verder uit elkaar zijn komen te liggen.

De markt vindt enige ondersteuning in de lange wachttijden bij enkele laad- en los-locaties in het gebied. Ondanks de lange wachttijden blijft de vrije scheepscapaciteit langzaam toenemen.

Rijn

De vrachttarieven op de Rijn hebben hun stijgende lijn op weekbasis voor een tweede rij op week verder doorgezet. De vraag naar olie en transport blijft hier beperkt door volle voorraden in het achterland. De raffinaderijen in Duitsland produceren momenteel genoeg om aan de vraag te voldoen en door de huidige marktstructuur is het importeren van olie vanuit de ARA minder interessant voor de meeste spelers.

Vrachtprijzen vinden momenteel ondersteuning door de lage waterstanden. Dat beperkt de laadvolumes die schepen kunnen meenemen naar bestemmingen aan de Bovenrijn.

Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.

Weekoverzicht tankvaarttarieven – 7 juli 2025

ARA 1.500-8.000 ton
(prijs per ton)
gemiddeld laagste tarief hoogste tarief
vletwerk € 3,79 €3,20 €4,50
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €4,93 €4,20 €5,50
Antwerpen-Amsterdam €5,89 €5,20 €6,50
Vlissingen-Antwerpen €4,04 €3,90 €4,90
Vlissingen-Rotterdam €4,97 €4,80 €5,60
Vlissingen-Amsterdam €5,45 €5,25 €6,30
Gent-Vlissingen €6,50 €5,90 €7,00
Gent-Antwerpen €5,83 €5,75 €6,00
Gent-Rotterdam €6,30 €6,00 €6,63
Gent-Amsterdam €6,78 €6,40 €7,00

 

Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) gemiddeld gasolie benzine
Duisburg €11,90 €11,40 €12,40
Dortmund €12,50 €12,50
Keulen €13,60 €13,10 €14,10
Koblenz €17,20 €17,20
Frankfurt €27,85 €27,85
Mannheim €28,35 €27,85 €28,85
Karlsruhe €29,50 €29,00 €30,00
Straatsburg €32,80 €32,30 €33,30
Bazel EUR €39,91 €39,41 €40,41
Bazel CHF 37,25 36,75 37,75
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -