De ASV is weer eens verontwaardigd. De andere bonden nemen nauwelijks de moeite te reageren op wat de ASV te berde brengt. Het is ook niet zo’n grote club meer, al hebben ze ook best een flinke groep passieve medestanders in de zwijgende meerderheid. Dat er niet op gereageerd wordt, vind ik jammer. Het is best de moeite waard te discussiëren over de onderwerpen die ze aanroeren. Al was het maar om te laten zien dat ook hun achterban serieus wordt genomen door de andere organisaties. Bovendien zijn de ASV-standpunten zoals Sunniva Fluitsma ze formuleert, niet zomaar een beetje in elkaar geflanst. Daar is op een intelligente manier over nagedacht.
Maar daarom hoef je het er nog niet mee eens te zijn natuurlijk. Inderdaad, slap van die bonden om de overheid op vrijwel alle fronten haar zin te geven. Erg makkelijk op de fiets gestapt van ‘if you can’t beat them, join them”. Maar dan. Wat is het alternatief? Actie? Twintig jaar lang imagebuilding overboord gooien? Ik denk dat een groot deel van de mensen in of achter de bonden dat best wel zou willen, als er een redelijke kans op succes zou zijn dat het inkomen van de schipper daadwerkelijk zou kunnen worden gegarandeerd, nu en in de toekomst. Geen van hen en ik denk ook verreweg de meeste schippers niet denken dat die kans er überhaupt is, laat staan een redelijke kans.
In België en Frankrijk is het wel gelukt om de kostprijs als bodemprijs te krijgen? Ik denk dat de stakende of in België de dreigende schippers zich vooral aan het lijntje laten houden. Mocht dat werkelijk tot wet worden verheven, dan is ‘kostprijs’ een bijna oneindig rekbaar begrip, en schiet de individuele schipper er vervolgens nog niks mee op.
Overigens kreeg ik de indruk dat in Frankrijk de spitsen niet mee staakten. Vooral grotere schepen namen deel. Je zou zeggen dat zo zoetjesaan juist de eigenaren van kleinere schepen een massale opstand moeten voorbereiden, want die sector wordt niet alleen aan de kostprijskant bedreigd. Alle mooie beloftes ten spijt zie ik nog nergens een echt goed plan voor die kleine schepen. Er wordt toch al een jaar of vijftien de noodklok geluid voor deze groep, maar de paar die er nog zijn verdwijnen straks in de hoogovens, vermalen als ruilmiddel in een volgende oud-voor-nieuw-regeling. Opportunisme is niet alleen tekenend voor kleine ondernemers, ook hun vertegenwoordigers hebben er een handje van.
Michel Gonlag