Waar staken die Franse schippers nou eigenlijk tegen? Tegen die boze wereld om hen heen, die maar niet doet wat ze willen dat hij doet? De overheid moet maar regelen dat de schippers hogere vrachtprijzen gaan vragen. De vrije markt bleek een speeltuin voor investeerders en die hebben er een potje en een rommeltje van gemaakt.
Tijd om alle kinderen terug in uniformpjes te hijsen en streng op te gaan voeden, iedereen strak in de rij voor een gelijk stukje van de cake. Eerlijk gezegd lopen de rillingen me over de rug bij die gedachte. Iedereen een eenheidsworst, weg met de frivoliteit en de pieken en de dalen.
Voor sommigen zijn die dalen te diep en verliezen ze het uitzicht op toekomstperspectieven. Dat hoort bij de vrijheid en dit is echt nog niet het moment dat de vrijheid wordt opgeofferd om meer zekerheden voor ondernemers te creëren. De vrijheid van ondernemen is toch heilig. Ja, dat zou je zeggen, tot je hoort dat ‘Brussel’ kleine wegtransporteurs de vrijheid om zo lang als ze willen werken, wil gaan ontzeggen. Het Europarlement lijkt in te stemmen met een 48-urige werkweek voor zelfstandige ondernemers. Volgens deze ‘insluiting van zelfstandigen in de arbeidstijdenrichtlijn’ mogen zelfstandige chauffeurs niet meer rijden, maar ook geen ander werk meer doen buiten die 48 uur. Er wordt dus een limiet gesteld aan de werkuren van ‘vrije’ ondernemers. Om de onderlinge concurrentie te beperken.
Tja, dan vraag je je toch een paar dingen af. Hoe zit dat met dat argument? Als je een stukje van de vloot tijdelijk op wilt leggen om de concurrentie een beetje te dempen, gaat je kop eraf in Brussel. Als die zorgwekkende, moordende concurrentie tussen kleine ondernemers zo leeft onder de Europarlementariërs, is dat geen probleem in de binnenvaart? Of zijn het de lobbyende grote wegvervoerders, die van die hinderlijke hardwerkende eigenrijders af willen? Dat zal het zijn.
Maar limieten stellen aan werktijden van ondernemers, is dat niet een beetje voorbij de limiet die we aan bestuurders van een land stellen? Ook al zou het een valide argument zijn om de concurrentie te verminderen – en dat is het niet (want het werkt niet, het is niet te controleren) – dan nog moeten Europese bestuurders hier hun handen thuishouden.
Michel Gonlag