Schrik na voorstel om Maashaven te dempen voor woningen

0
Het getijdenpark gaat wel door.

“De Maashaven is 121 jaar geleden uitgegraven voor de haven. Tegenwoordig wordt hij bijna niet meer gebruikt. Tijd om hem deels te dempen en woningen te bouwen!” Dat twitterde Kevin van Eikeren, raadslid voor de PvdA in Rotterdam. Hij deed vorige week een voorstel in de gemeenteraad om de Maashaven voor driekwart dicht te gooien en daar 2.000 huizen te bouwen om de woningnood tegen te gaan.

Er komt al een getijdepark in de Maashaven. Mede daarvoor zijn de steigers voor de binnenvaart verplaatst. Maar de ligplaatsen voor de binnenvaart blijven behouden, volgens de plannen. Dat is ook nog steeds het standpunt van Havenbedrijf Rotterdam.

Op de huid zitten

Toch werd in de binnenvaart heftig gereageerd op de initiatiefnota Dempen en Bouwen. Door een misverstand meldden diverse schippers en ook de ASV op internet dat het om een plan van een wethouder ging. Dat is niet het geval. Het gaat nog maar om een raadsvoorstel. Van een partij die in de oppositie zit bovendien.

Dat weet inmiddels ook de ASV. De vereniging schrijft op haar Facebook-pagina: “Navraag lijkt erop te wijzen dat dit opgegooide balletje zeker (nog) geen feit is. Maar het lijkt ons wel van belang veel ruchtbaarheid aan dit soort ideeën te geven zodat iedereen weet dat de schippers hen op de huid zitten. Dus dat “de bonden” dit zomaar zouden hebben laten gebeuren (zoals we op andere media lezen) is niet waar. Ons is verzekerd: de Maashaven blijft voor de binnenvaart.”

Bezwaren

Toch heeft de ASV voor de zekerheid op maandag 21 oktober een brief gestuurd naar de gemeenteraad van Rotterdam, naar havenwethouder Arjan van Gils en Kevin van Eikeren. Daarin zet de vereniging haar bezwaren uiteen.  De ASV vraagt tegelijkertijd om meer ligplaatsen rond het centrum van Rotterdam, met de daarbij benodigde voorzieningen, aangezien er al zoveel zijn verdwenen in de afgelopen jaren. De ASV stelt daarbij dat het voorstel ‘Dempen en Bouwen’ een regelrechte aantasting van de ligplaatsen voor de binnenvaart in de Maashaven betekent.

De ASV schrijft verbaasd te zijn “over het feit dat Nederland in Europa vraagt om financiering van de noodzakelijke extra ligplaatsen waar een binnenvaartstad als Rotterdam deze wil laten verdwijnen. Ook de gewenste modal shift komt in het gedrang: wil men meer vervoer over water dan horen daar ook voorzieningen bij.” De ASV stelt dat Rotterdam de binnenvaart verdrijft uit het hart van de stad.

Ligplaatsen

Kevin van Eikeren is raadslid voor de PvdA. Tegenover de regionale zender Rijnmond lichtte hij zijn idee toe: “De stad verkeert in een woningcrisis en de haven trekt steeds verder naar zee. Dat is een mooie kans om oude havengebieden te transformeren.”

Hij wil aansluitend op het getijdepark een deel van de haven opspuiten. Achter de Maassilo zou dan nog wel een stuk water over moeten blijven voor binnenschepen die daar moeten lossen. De enige ligplaatsen zouden bij de ingang van de haven overblijven.

Dat de binnenvaart geen of nauwelijks nog gebruik wil maken van de Maashaven, is een foute gedachte, aldus de ASV. “Geen wonder dat het rustig is: De binnenvaart vermijdt nu juist de Maashaven, omdat er te weinig ligplaatsen en walstroompunten zijn. Dus eerst zorgt de gemeente Rotterdam ervoor dat de schepen de Maashaven gaan mijden en vervolgens zouden de ligplaatsen niet meer nodig zijn omdat er minder schepen zijn.”

 

 

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.