Rotterdam: overslag containers in derde kwartaal minder hard gegroeid

0

In de Rotterdamse haven is in het derde kwartaal 112,4 miljoen ton goederen overgeslagen. In de eerste negen maanden van 2019 bedroeg de overslag 353,5 miljoen ton. Dat is 1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De volumegroei is vooral te danken aan containers, ruwe olie, LNG en biomassa. Minder overslag was er bij kolen en minerale olieproducten.

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “In het derde kwartaal zagen we opnieuw gezonde groei bij containers, een van de strategische speerpunten van het Havenbedrijf. Zorgelijk is evenwel dat de relatie tussen grote handelsblokken in de wereld gespannen blijft, evenals de aanhoudende onzekerheid over de invoering van handelstarieven na Brexit.”

Droog massagoed

Tot en met het derde kwartaal werd 55,9 miljoen ton droog massagoed overgeslagen. Dat is 1,4 procent minder dan vorig jaar.

IJzerertsoverslag vertoonde een plus van 2 procent. Die groei vond vooral plaats in het eerste halfjaar. De haperende economie in Duitsland zorgde in de laatste maanden voor minder overslag. Staalondernemingen waren afwachtend met het aanvullen van hun voorraden. De belangrijkste oorzaak hiervan ligt in de inzakkende automobielproductie.

De overslag van energiekolen liep fors terug na een sterk begin in 2019, destijds veroorzaakt door de lage kolenprijs. De terugloop was het gevolg van het sterk dalende aandeel van steen- en bruinkool in de Duitse stroomproductie en van onderhoud aan de centrales op de Maasvlakte. Biomassa bleef fors groeien (+84%) als gevolg van meer bijstook in kolencentrales. De overslag van agribulk bleef vrijwel gelijk aan vorig jaar.

Nat massagoed

De overslag van nat massagoed bedroeg tot en met het derde kwartaal 159,5 miljoen ton – vrijwel gelijk aan het volume van vorig jaar. De overslag van ruwe olie ligt alle drie de kwartalen boven het niveau van vorig jaar; een toename van 2,8 procent. Er was meer aanvoer doordat de raffinaderijen in Rotterdam en in Antwerpen – die wordt beleverd via Rotterdam – meer productie draaiden na de investeringen in installaties die in de afgelopen jaren zijn gedaan.

Het segment minerale olieproducten liet een daling zien van ruim 10 procent. Dit is het resultaat van veel minder wereldhandel in stookolie, een trend die al enkele jaren gaande is. Binnen minerale olieproducten was er een lichte toename waarneembaar in de overslag van andere brandstoffen, zoals diesel.

LNG groeide wederom sterk. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de toename 46 procent, hetgeen het gevolg is van een hoger verbruik in Europa van gas dat gewonnen is in de Atlantische regio. Voorheen werd dat gas vaak in Azië verkocht.

In de categorie overig nat massagoed werd tot en met het derde kwartaal ruim 11 procent meer overgeslagen. Dit ging met name om biobrandstoffen.

Containers en breakbulk

De overslag van containers in tonnen was tot en met het derde kwartaal 3,3 procent hoger dan vorig jaar (3,8 procent in TEU gemeten). De groei vond vooral plaats in het eerste halfjaar. In het derde kwartaal vlakte de groei af. Dit werd veroorzaakt door een algehele groeivertraging van de wereldhandel en een daling van shortsea-volumes naar de oostelijke Middellandse zee.

Overig stukgoed groeide tot en met het derde kwartaal met 4,4 procent. Dit was een toename bij verschillende conventionele markten, zoals aluminium, staal en papier. Ook zware lading en speciale projecten zoals casco’s voor binnenvaartschepen zorgden voor meer tonnen.

Roll on-roll off kende een grillig verloop dat sterk werd beïnvloed door een mogelijke Brexit. In aanloop naar de eerste Brexit-datum werden in het eerste kwartaal veel extra voorraden ingeslagen. Na uitstel tot 31 oktober daalden de volumes vervolgens in de periode april-augustus. In september werd alweer groei gezien. De verwachting is dat deze groei verder aantrekt in oktober in aanloop naar de nieuwe Brexit-datum.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.