Geheel in strijd met de bekende stress overgoten taferelen die wij kort voor het in de vaart brengen van een schip tegenkomen: zo ontspannen is de sfeer die ons omringt als we eind van de middag in Hardinxveld-Giessendam aan boord gaan van het mps Savor. Het schip zal daar de volgende morgen vertrekken om aan de Merwekade in Dordrecht vrienden en kennissen van de familie Reitsma en haar zakelijke relatiekring van Scylla A.G. te laten inschepen. Ze zijn uitgenodigd voor een korte reis waarbinnen ze uitgebreid kunnen kennismaken met al het goede dat op dit schip is samengebracht als resultaat van alle ervaring die de familie Reitsma in veertig jaar heeft opgedaan met het bouwen en exploiteren van passagiersschepen.
Tauck
Die laatste taak wordt met veel succes gedaan door Arno Reitsma terwijl over zijn broer Robert dezelfde toevoeging kan worden gebruikt voor de wijze waarop hij steeds weer opnieuw trendsettende ontwerpen maakt die zowel door de gast als touroperator op de juiste wijze worden gewaardeerd.
Het gehele benedendek is in overeenstemming gebracht met de omgeving die aan suites gerelateerd is. (foto Hans Heiligers)
Dat de schepen vooral in de smaak vallen bij de verwende gasten blijkt uit de steeds terugkerende opdrachten van het Amerikaanse Tauck. Naast veel awards van toonaangevende reisbladen werd het (bijna) 90-jarig bestaande familiebedrijf Tauck eveneens uitgeroepen tot Worlds Best River Cruise Line. Het mps Savor is het tweede schip dat dit jaar is opgeleverd voor Tauck. ‘En een vervolgopdracht voor twee nieuwe schepen hebben we ook al op zak’, zegt Robert met een stevige glimlach op zijn gezicht. Dezelfde glimlach heeft Vincent Bekker van Vahali Shipyards eveneens getrokken; hij is Reitsma’s hofleverancier voor de casco’s.
Stamtafel
Opgeslokt door het grote Tauck-logo rondom de entree van het schip lopen we langs de winkel en receptie naar de lounge die je terstond onderdompelt in een warme en gezellige sfeer. Alles is klaar voor de reis en dat geldt eveneens voor de espressomachine waarmee Robert voor ons een overheerlijke koffie bereidt. Altijd weer supergezellig om daarmee bij hem aan tafel te zitten.
In dit geval is het een rasechte stamtafel waarvoor nog voldoende ruimte was in de lounge. Nog nergens gezien. Ongelofelijk gezellig voor de gasten om zo wat te lezen. Niet alleen tijdschriften maar er zijn zelfs meerdere iPads om ook aan boord alles mediabreed te kunnen blijven volgen.
Robert Reitsma geeft een toelichting op een essentiële eis van Tauck voor de bouw van schepen voor hun gasten. In het kort komt het er op neer dat de lengte van 135 meter nooit gekoppeld mag worden aan ‘zoveel mogelijk gasten aan boord’. Hoewel het certificaat goed is voor 180 passagiers, zullen er niet meer dan 130 aan boord komen, waaronder vier vaste medewerkers van Tauck die de gasten begeleiden en het aan niets laten ontbreken. Vrij vertaald in onze eigen woorden: maak overal waar het kan op dit schip mooie suites.
Eén van de mooie corridors op het schip. (foto Hans Heiligers)
‘Tja’, zegt Robert, ‘en dan loop je natuurlijk altijd tegen het probleem op dat je benedendeks wel voldoende ruimte hebt maar die is door het kleine venster aan de bovenzijde van de ruimte niet geschikt als suite’, vervolgt hij.
Na heel lang denken en veel tekenen overwon Reitsma dit probleem. Door beperkt te schuiven met tussenruimtes van het bovenliggende dek ontstond benedendeks ruimte voor suites met een enorme vide. ‘Je mag ook het woord “loft” gebruiken en “split-level” horen we ook wel’, zeg Robert.
Onbelemmerd
Licht, lucht, ruimte in overvloed en dat geldt ook voor de hoogte van 3,00 meter. Bovendien kan het grote venster boven het kleine venster langs de waterlijn volledig elektrisch omhoog zodat je aan tafel vanuit je fauteuil onbelemmerd contact met de omgeving hebt. Behalve op het zusterschip mps Inspire is dit nog niet eerder in de branche vertoond.
Overigens is het benedendek in overeenstemming gebracht met de omgeving die aan suites gerelateerd is. Er is een brede gang die uitkomt op een mooi trappenhuis terwijl het dek ook per lift te bereiken is.
Reitsma kreeg van hun klant alle vertrouwen om het idee te verwezenlijken en daar kreeg niemand spijt van. De andere suites aan boord zijn navenant en kennen zelfs een ruime kamer voor de kleding en koffers. In ruimte varieren de kamers van 22 tot 30 m2.
Een ander detail: overal op de 71 kamers zien we koffiemachines. Een verse bloem in de riante badkamers is eveneens standaard.
Op het achterschip is een tweede restaurant met een volledig ingerichte keuken. Er is ruimte voor 36 gasten die daar met reisgenoten aan tafel gaan om te genieten van het fine dining dat daar wordt geboden.
Vlnr Lorin Reitsma, Martha Reitsma, Robert Reitsma. Op de achtergrond Andre Reitsma. (foto Hans Heiligers)
3D-echolood
Ook technisch is er nog wat te melden. ‘Een dieptemeter is mooi maar vooruitkijken om te weten wat je verderop te wachten staat is nog mooier’, zegt Robert. Samen met Peter van Veen van Alphatron Marine is voor die wens gewerkt aan een 3D-echolood.
De toch al stille kamers aan boord zijn met een gadget van Rubber Design in Heerjansdam nog verder verlost van onnodige decibellen. Deze zogeheten silencemode treedt in werking boven de 1.000 toeren en reduceert aan de bron de geluid- en trillingsbron onder het schip waardoor in de kamers een extra reductie van 6 dB wordt bereikt en er nergens een waarde is gevonden die boven de 50 dB uitkomt.
Genieten
Voor het reisje met de klanten had het KNMI geen beter weer kunnen bedenken, die recht doet aan de naam van het schip. Vrij vertaald betekent “Savor” genieten. De stemming en de temperatuur maakten het tot een onvergetelijke dag waarbij inderdaad veel werd genoten. Tussendoor vond geheel volgens gebruik de plechtigheid plaats waarbinnen zowel kapitein Michael Szeckely als hotelmanager Mark Helbig de masterkey kregen overhandigd van Robert Reitsma. Hij sprak daarbij de verwachting uit dat ze op veilige wijze met tevreden gasten gaan varen en dankte iedereen die aan het schip heeft gewerkt.
Een blik in het stuurhuis: ook hier mooi werk van Scheepstimmerbedrijf
Da-Capo. (foto Hans Heiligers)
Dat compliment raakte ook Martha Reitsma en Cathy Schröder voor de warme uitstraling van de door hen gekozen decoraties, stoffering en de keuze van het meubilair. Ook de medewerkers van Huub Duyzer en Wout Egas van Scheepstimmerbedrijf Da-Capo kregen een zelfde compliment voor de wijze waarop zij dit 26e nieuwbouwschip van Scylla hebben opgeleverd.
(Hans Heiligers)