Binnenvaart verwacht veel van bundelen containerstromen

0
(foto Tekst & Toebehoren)

‘Varen in driehoekjes’ kan meer lading van de weg naar het water halen. Dit bundelen van vervoersbewegingen is een van de oplossingsrichtingen waarop circa 45 bedrijven, belangenorganisaties en overheden uit de wereld van vervoer, handel- en productie uitkwamen tijdens een ‘snelkookpansessie’ op 9 en 10 maart in Bergambacht.

Het bundelen kan onder meer bij de aan- en afvoer van lege en beladen containers bij handels- en productiebedrijven met locaties dicht bij overslagterminals en het onderling combineren als er een sterke mismatch is van vraag naar en aanbod van containers (leeg en beladen). Het zou goed zijn regionale samenwerkingsverbanden in het achterland te stimuleren.

Doorbraak forceren

Op het menu stond het forceren van een doorbraak in de zogenaamde modal shift van containervervoer over de weg naar het water. De aanwezigen keken specifiek naar de corridors Oost (Rotterdam-Duisburg) en Zuidoost (Rotterdam-Venlo). Hun ambitie was dagelijks 2.000 containers van de weg naar het water over te hevelen. De initiatiefnemers waren het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat samen met Logistieke Alliantie, Connekt Lean & Green en Topsector Logistiek.

De aanleiding voor de brainstormsessie was dat de noodzakelijke reductie van CO2 en NOx in het goederenvervoer vraagt om een ander gebruik van het logistieke systeem. Daarnaast is ook sprake van de afname van beschikbare wegcapaciteit.

Frequente binnenvaartlijndiensten

Naast het bundelen van containerpakketten zien de deelnemers aan de tweedaagse bijeenkomst kansen in het opzetten van frequente binnenvaartlijndiensten. Zaak daarbij is te zorgen voor een hogere frequentie en variëteit van capaciteit, en dat voor zowel lege als beladen containers. De primaire stakeholders hierbij zijn de overslagterminal, reders, en binnenvaartschippers.

Een derde oplossing waaraan gewerkt zou moeten worden is Lege containers van de weg/uit de spits halen. Daar liggen kansen als de depotfunctie van overslagterminals worden versterkt.

 

Twee voorbeelden van voorgenomen projecten zijn uitgewerkt:

Casus ‘frites express’ (Kloosterboek-McCain)

Huidige situatie: McCain produceert frites in Lewedorp (Zeeland), centraal warehouse Noord-Europa (vrieshuis) wordt door Kloosterboer geopereerd in Lelystad. (4.500 ritten per truck/jaar | route: Zeeland-Lelystad). Daarnaast jaarlijks 2.500 ritten vanuit Rotterdam naar Lelystad om de containers te laden. De verwachting is dat er later op deze corridor ook nog andere producten in containers vervoerd gaan worden die ook geplugd moeten worden. (Uien/zuivel). Dit zullen op jaarbasis zo’n 4.000 containers zijn – die momenteel over de weg gaan.

Nieuwe situatie: reefercontainers gebruiken voor transitie ‘frites express’-transport, route: Lewedorp (Zeeland)-Lelystad. Vanuit Vlissingen een barge (met plugs) met de ‘frites express’ containers laten varen (in samenwerking met Honkoop Barging). Vervolgens gaan de volle exportcontainers vanuit Lelystad weer naar Rotterdam. Twee barges doen de lijndienst. Betrokken partijen: Kloosterboer, McCain, verladers uien en aardappelen, containereigenaar, Honkoop Barging (rederij), terminal Alblasserdam (CTU, BCTN), wegbeheerders RWS en provincies Zeeland/Z-Holland (verminderd weggebruik). Gaat om minstens 20.000 ritten van 250 kilomterm = 5 miljoen kilometer, 10 ton per rit, 0,064kg/tonkilometer = 3.200 ton CO2 besparing.
(aantallen per jaar)

 

Casus Heineken-CCT

Huidige situatie: Heineken laat containers gevuld met bier nu van de brouwerij in Zoeterwoude via het Alpherium naar Rotterdam varen. Zeven kleine schepen/dag van 100 TEU, 1.000 afvaarten per jaar. Lege containers worden van Rotterdam naar Alpherium teruggevaren. Nieuwe bierflessen worden per vrachtwagen van Moerdijk (glasfabriek) naar de brouwerij in Zoeterwoude gebracht. Probleem van CCT Moerdijk als onderdeel van de West-Brabant Corridor (WBC) is dat er veel lege containers terug naar Rotterdam moeten: 200.000/jaar vol van Rotterdam naar CCT en 150.000 leeg terug (resterende 50.000 gaan naar Duitsland). Terugbrengen van de lege containers maakt het onrendabel voor de barge.

Nieuwe situatie: laat alle lege containers van WBC (= terminals Oosterhout, Tilburg en Moerdijk | 50.000/jaar) van Moerdijk naar Alpherium varen. Dit elimineert retourstroom (over de weg) van lege containers naar Rotterdam. Wat jaarlijks 100.000 ritten van de weg scheelt. Er wordt als het ware een driehoekje gemaakt: volle Heineken-containers van Alpherium naar Moerdijk, volle containers van Rotterdam naar Moerdijk, lege containers van Moerdijk naar Heineken, daar weer vullen, et cetera. Dit voorkomt ook lege containers van Rotterdam terug naar Heineken.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.