- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVaren op LNG deel 1

Varen op LNG deel 1 [Veilig & Vast]

- Advertentie -

Delen

Na de vorige aflevering als ludieke afsluiting van 2011 nu de werkelijkheid omtrent het varen op LNG. Deze keer wil ik ingaan op de problemen die je te wachten staan als je wilt overschakelen op een andere brandstof dan dieselolie.

De motoren in de binnenvaart gebruiken al sinds mensenheugenis, althans daar lijkt het op, dieselolie als brandstof. In werkelijkheid is het algemeen gebruik ervan echter nog maar zo’n 75 jaar praktijk.
Nu worden er de laatste jaren iedere keer weer nieuwe regels verzonnen waaraan de uitstoot van de motoren moet voldoen. Dit ondanks, of liever gezegd dankzij, het wegvervoer. Omdat de motoren in het wegvervoer veel korter meegaan dan de motoren in de binnenvaart is het mogelijk om iedere keer de laatste technische ontwikkelingen in motortechniek in de automobielindustrie toe te passen. Met als gevolg dat de voorsprong die de binnenvaart op milieugebied jaren heeft gehad – en ook nu nog wel heeft – langzaamaan kleiner wordt. Om hierin verandering te brengen moeten ook de motoren in de binnenvaart aan de laatste ontwikkelingen worden aangepast.
Dit is echter niet zo gemakkelijk. Enerzijds omdat de levensduur langer is (je vervangt niet iedere vijf jaar de motoren), anderzijds doordat met de geringe hoeveelheid motoren die in de binnenvaart worden gebruikt er bij de motorfabrikanten niet al te veel animo is om de hoge kosten voor ontwikkeling en aanpassing op zich te nemen. Als deze kosten op de prijs van de motoren zou worden gelegd dan worden ze veel te duur.

Er zijn echter ook andere oplossingen om te kunnen voldoen aan de komende strengere eisen die ons vanuit Brussel worden opgelegd. Dit is bijvoorbeeld het gebruik van zeer schone dieselolie of een mengsel met biodiesel. Maar dit zal de uitstoot van CO2 en NOx niet voldoende verminderen. Een andere mogelijkheid is nabehandeling. Deze techniek wordt nu reeds veelvuldig toegepast maar is relatief duur en de kosten blijven terugkomen.

Dan zijn er twee nieuwe mogelijkheden. Dit zijn waterstof en LNG. Hiervan is LNG waarschijnlijk het verst in ontwikkeling doordat dit ook al in de zeevaart en in het wegvervoer wordt gebruikt. Ik zal mij in deze bijdrage verder alleen met LNG bezighouden, vooral ook omdat hier nu het eerste schip mee rondvaart.
Aangezien in de regelgeving uitsluitend de met name genoemde dieselolie is toegestaan, moet voor het gebruik van een andere brandstof een gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 2.19, lid 3 van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn of de Europese Richtlijn 2006/87/EG worden aangevraagd. De teksten in beide reglementen zijn gelijk; alleen de procedures duren bij de Europese Richtlijn momenteel langer.
In deze voorschriften is omtrent het gebruik van alternatieve brandstoffen niets opgenomen. Daarom kijken de instanties die de certificaten afgeven allereerst naar regelgeving in de zeevaart, waar dergelijke alternatieven wel zijn toegestaan. Deze voorschriften zijn echter in de binnenvaart niet direct toepasbaar en moeten dan ook worden aangepast.
Hoe kom je nu aan zo’n gelijkwaardigheid, want je krijgt pas een certificaat als je alle procedures hebt doorlopen. Het is dan ook niet zo dat je maar alvast kunt gaan inbouwen en dat dan de certificatie wel volgt.
Nee, eerst moet er een goed plan op tafel liggen. Alle maatregelen die genomen worden om een gelijk niveau van veiligheid voor schip, bemanning en milieu te garanderen, op papier staan. Deze maatregelen moeten door de bevoegde autoriteit worden beoordeeld en goedgekeurd. Pas als dit alles naar volle tevredenheid is uitgevoerd zal de bevoegde autoriteit de gelijkwaardigheid aanvragen bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg.

In de volgende aflevering zal ik verder ingaan op de voorschriften die werden gebruikt voor de afgifte van het certificaat voor het mts Argonon.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -