Van Mainport naar Greenport

0

Met behulp van het Mercurius-kraanschip Transferium zijn vanmorgenvroeg (maandag 22 augustus) de eerste containers direct van de Maasvlakte naar Hoek van Holland gebracht, waardoor de afstand die deze containers over de weg moeten worden gereden, met bijna tachtig procent werd gereduceerd. Alleen de laatste paar kilometer naar de veiling in Naaldwijk hoeven de containers nog maar over de weg. Dat scheelt veel wegkilometers.

De eerste containers wordden op de kade gezet in Hoek van Holland (foto Mercurius-Group).

Het betreft een project in het kader van de Fresh Corridor (FC7): de koppeling van teelt, handel en logistiek aan Fresh Corridor. Verder is gekeken naar de impact van het verplaatsen van de fruitport en de containerisatie op de business en de gevolgen hiervan op de eisen die worden gesteld aan de infrastructuur voor zowel interne als externe ontsluiting.
Uit een studie bleek dat het wenselijk is om een verbinding over water te realiseren tussen de Maasvlakte en het Westland. Sinds begin 2011 wordt bekeken of dit kan met een kraanschip of door gebruik van beschikbare kade(s) aan de noordoever. Hiermee wordt een besparing in truckafstand van 120 km gerealiseerd. Het doel bestaat uit de verlaging van kosten en emissies en een goede servicegraad.
De potentie is jaarlijks 2 miljoen ton (citrusvruchten, druiven, ananassen, en mango’s) van de Maasvlakte naar de veiling in het Westland te brengen.
Burgemeester Sjaak van der Tak van het Westland was er vanmorgen om 4 uur bij aan de Stena Line terminal in Hoek van Holland.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.