Sinds 2011 is het ss Rotterdam te koop. De eigenaar, woningcorporatie Woonbron, moet het icoon van de rijke Nederlandse passagiersvaarthistorie verkopen. Nu heeft een investeringsmaatschappij uit Oman serieuze interesse, zo meldt het AD Rotterdams Dagblad in de krant van 2 oktober.
(foto MG Redacties)
De Rotterdam ligt aan het Katendrechtse Hoofd in de Maashaven. Aan boord zijn onder meer een hotel, partycentrum en kantoren gevestigd. Het is tevens een toeristische attractie, waarvan de aantrekkingskracht in bezoekersaantallen steeds sterker wordt.
Zoals bekend vertilde Woonbron zich aan het project. Na de aankoop moest er flink worden verbouwd. De hoeveelheid asbest die in het schip verwerkt was, zorgde ervoor dat de kosten de spuigaten uitliepen. Meer dan 250 miljoen euro was nodig om het in 1959 in de vaart gekomen cruiseschip in veilig en in oude glorie te herstellen. volgens de boeken van Woonbron is de Rotterdam slechts 25,5 mijoen euro waard.
Verlies
De belangstelling uit Oman zou serieus zijn, aldus Bert Wijbenga, Woonbrons bestuursvoorzitter, in het AD. De corporatie zou het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerikan Lijn liever aan een Nederlandse partij verkopen, zodat het schip in Rotterdam kan blijven. Maar gegadigden uit eigen land lijken het te moeten afleggen tegen de oliedollars uit het Midden-Oosten.
Als de Rotterdam naar Oman gaat, krijgt het daar de functie van ‘VIP’-schip voor de ontvangst van (belang)rijke gasten. Voor Rotterdam zou het vertrek een groot verlies zijn. Op de eerste plaats als symbool voor de Rottedamse scheepsbouw van weleer en de verbintenis met de Holland-Amerika Lijn. Bovendien is het schip niet meer weg te denken uit de skyline van de stad. tot slot is het ss Rotterdam een evenementenlocatie die zijn weerga niet kent. De oprichting van een actiecomité om de Grand Old Lady voor Rotterdam te behouden kan niet lang meer op zich laten wachten. Het moet wel heel raar lopen als dat geen brede steun krijgt.