Als gevolg van de extra bezuinigingen door het kabinet Rutte II worden geen vaarwegprojecten geschrapt – wel flink uitgesteld. Waaronder de extra sluis in Eefde. Dat heeft Melanie Schultz van Haegen woensdag 13 februari aan de Tweede Kamer laten weten. De minister van Infrastructuur en Milieu moet van 2014 tot en met 2028 in totaal een bedrag van € 6,4 miljard op het Infrastructuurfonds bezuinigen.
Het budget voor beheer en onderhoud blijft ongemoeid. In totaal blijft daarvoor tot en met 2028 zo´n 41 miljard euro in het Infrastructuurfonds beschikbaar. Schultz van Haegen "Dit blijft hard nodig om overal onze sterke basis op orde te houden. Dat is het fundament onder het voor Nederland zo belangrijke netwerk van rijkswegen, spoor- en vaarwegen."
Ze schrijft de Tweede Kamer: "In hoofdlijn komen onze beslissingen erop neer dat wij de bezuinigingen voornamelijk opvangen door gebruik te maken van de vrije middelen die nog tot en met 2028 beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen projecten wel door gaan, alleen later in de tijd. Daardoor hoeft de rijksbijdrage aan slechts een relatief klein aantal projecten (wegen, OV/spoor) te worden geschrapt. Bij vaarwegen worden geen projecten geschrapt."
Tweede sluis Eefde later
Toch wordt er bezuinigd op het vaarwegenbudget: bovenop de 170 miljoen euro uit het Lenteakkoord van 2012 gaat het om 280 miljoen euro. In totaal dus 450 miljoen euro.
Dat is mogelijk door projecten uit te stellen. Opvallend is dat de tweede sluis bij Eefde, waarvan de noodzaak vorig jaar zo pijnlijk duidelijk werd toen de enige sluis langdurig gestremd was, er later komt. In plaats van de oospronkelijk geplande oplevering in 2017 wordt dat nu 2018, 2019 of 2020.
De extra overnachtingsplaatsen aan de Waal (in Haaften en Lobith) lopen twee tot vier jaar vertraging op. Maatregelen om de capaciteit van de Volkeraksuizen te vergroten waren gepland in 2021 dat wordt op z´n vroegst 2024. Bochtverruiming in de Bovenloop van de IJssel verschuift van 2023 naar 2026-2028.
Nieuwe knelpunten
Bij vaarwegen worden op basis van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse ook nieuwe knelpunten verwacht, met name op het gebied van sluizen, realiseert de minister zich. "De beperkte resterende middelen na 2020 (€ 0,2 mld) zullen worden gereserveerd voor risico’s in het lopende programma en waar mogelijk voor het aanpakken van de meest urgente nieuwe knelpunten. Daarbij zullen ook maatregelen zoals de verbetering van informatie-uitwisseling worden betrokken."
♦ Klik hier voor de gevolgen voor alle geplande vaarwegprojecten.