- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTrimax: nooit verwacht!

Trimax: nooit verwacht!

- Advertentie -

Delen

Het bouwcontract voor het Chinese casco van het mts Trimax werd in 2006 getekend door Zanen Shipbuilding in opdracht van Matrix BV. De afbouw bracht Matrix direct onder bij H&U. Door overzees gemanipuleer om tijd, prijs, nieuw contract en ontbreken van transport verzeilden de opdrachtgevers in een Chinese scheepsbouwroulette, ver van huis. Uiteindelijk daagde de Trimax op in Dintelmond voor de afbouw en eind augustus ging het schip in de vaart. Trimax: nooit verwacht en toch gekregen!

GEFO zegde, wegens de veranderde marktsituatie, het vervoerscontract voor de 110 x 11,40 meter en 2500 ton grote Trimax op, en dus moesten de  eigenaren een flinke slag maken om weer wind in de zeilen te krijgen. De oplossing voor Matrix kwam uit de hoek van Stetra uit Ludwigshafen voor wie de Trimax in de running gaat.

Timmerbedrijf Verveer maakte van de EBR-stuurhut een plaatje. (foto Johan de Witte)

Drie is genoeg
We praten met Jan Scheper in de gekoelde werkkeet op dek van de nieuwe Matrix in wording als het schip bij VeKa voor de wal ligt. Zijn partner in de firma, Marco van der Straaten, trekt ‘de schoot aan’ aan boord van de Trimax.
Een naam die weergeeft dat de heren drie schepen genoeg vinden. Voor de duidelijkheid: gestart in 2003 stak de firma in 2005 met een nieuwe Matrix van wal. Die verkochten ze een jaar later; er kwam een mts Fantoom, dat een poosje later voor een nieuwe werd ingewisseld. Nu betreft het de Trimax, die in december wordt gevolgd door een Matrix, zo glad als een aal gearriveerd uit Orsova.
Van der Straaten en Scheper zijn in hart en nieren tankermannen, die een financiering plegen rond te hebben voordat ze ergens aan beginnen. Met 100 procent op één lijn en met overleg exploiteren de partners hun niet over de top geïnstalleerde schepen.

Vakman
Oké niet over de top, maar in orde zijn de schepen wel. De Trimax bekent – evenals de andere schepen – kleur met Sigma RAL 3003 (robijnrood). Pompen en leidingen aan dek hebben eenzelfde kleur. In de machinekamers zijn stickers verwijderd en de motoren en de technische equipement zijn in de firmakleur gespoten. Het heeft stijl, maakt ruimtelijk en ziet er gelikt uit.
Jan Scheper valt meteen in ontkenning wanneer je hem vakman noemt. Hij wijst op de hulp van zijn partner in business en hun medewerkers. Wel geeft hij toe er plezier in te hebben als er netjes en bekwaam wordt geïnstalleerd.

Deze Trimax is van het type C en heeft acht gecoate tanks. Vier door EPS geleverde pompen van Bornemann werken in combinatie van het door Rullens geleverde en op de liter nauwkeurige tankmeetsysteem. Ook de elektrische installatie komt van Rullens Elektrotechniek.
Timmerbedrijf Verveer uit Zwijndrecht timmerde comfort in de Trimax en maakte van de EBR-stuurhut – in combinatie met Alphatron-apparatuur – weer een plaatje. Voor manoeuvres zorgen Van der Velden-roeren en voorop bepaalt een stuurrooster van Van Tiem de koers.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -