Wie kan de energietransitie nog bijbenen? Eerst was het hosanna toen binnenschepen op vloeibaar aardgas (LNG) gingen varen. Toen de huizen in Groningen instortten als gevolg van de ‘schone’ mijnbouw kwam aardgas in een kwade reuk te staan. Plotseling viel bij sommige lieden op vitale posities (premier en zo) het kwartje dat aardgas ook een fossiele brandstof is en er was al enige tijd sprake van dat fossiele brandstoffen hun beste tijd gehad hadden (dat moet ongeveer 380 miljoen jaar geleden zijn geweest toen ze nog niet fossiel waren en de aarde een weelderige vegetatie kende, die we nu razendsnel opstoken).
Aardgas kwam in het verdomhoekje, hoewel het wel degelijk een veel schonere en efficiëntere brandstof is dan steenkool of aardolie, de vaste en vloeibare broer en zus van aardgas.
Maar goed, omdat het in Groningen ‘gratis’ uit de grond kwam, was het wel even slikken dat we het niet meer konden gebruiken. Bovendien schakel je niet 1, 2, 3 over op alternatieve energiebronnen. Gelukkig was er in het oosten een land dat heel veel gas kon leveren tegen een redelijke prijs. Wel lachen dat het de oude vijand uit de Koude Oorlog was, haha. Precies wat George Orwell had voorspeld. De vijand van vorig jaar is volgend jaar je vriend.
Dat laat onverlet dat we naar die alternatieve bronnen toe moeten. De schepen moesten elektrisch worden. Verlengsnoeren zijn nooit een serieuze optie geweest, batterijen steeds wisselen of opladen geeft ook gedoe.
De oplossing luidde ‘waterstof’. Er is immers water genoeg! Waterstof is een heel goede manier om duurzaam opgewekte energie van windmolens en zonnepanelen in op te slaan, wat anders eigenlijk best moeilijk is. Waterstof kun je net als andere gassen opslaan en vervoeren. Het is als het ware een pakket duurzame energie, mits het direct is gecreëerd met energie van windmolens, waterkrachtcentrales of zonnepanelen. Alleen dan mag het groene waterstof heten, heeft de EU een week of twee geleden gemeld. Anders geproduceerde waterstof is grijs, niet groen (je zal maar kleurenblind zijn).
Er wordt jaarlijks in Nederland 8 miljard kubieke meter waterstof geproduceerd, waarvan 7 miljard uit aardgas. Dat is dus donkergrijs (en indirect gewoon een fossiele brandstof met dito kooldioxide-uitstoot). De rest van de waterstof is afval bij de productie van de chemische industrie. Die afvalwaterstof is natuurlijk ook prima om te gebruiken, onder andere om schepen elektrisch op te laten varen, al is de kleur ervan een raadsel.
Kortom: de energietransitie is ingewikkeld genoeg. Zeker nu heel Orwelliaans de vriend van vorig jaar dit jaar weer onze vijand is en geen gas meer levert. Wat nu? Toch maar weer steenkolen? Zou de binnenvaart stiekem wel fijn vinden.