Kramer Group beleefde in 2021 een topjaar. Het Rotterdamse op- en overslagbedrijf voor binnenvaart en shortsea komt op zijn containerterminals op de Maasvlakte en de City-terminal uit op meer dan 900.000 moves. Het oude record dateert uit 2017: 750.000 containerverplaatsingen.
De opzienbarende groei is deels te danken aan de Rotterdamse recordoverslag bij de containers, die dit jaar voor het eerst boven de 15 miljoen TEU uitkomt. Het komt nog meer door het slim inspelen op die groei door Kramer. Met de concepten Barge Service Center en Feeder Service Center biedt het andere operators en terminals de mogelijkheid om de drukte op en om de terminals te ontlopen of te verminderen.
Congestie
Dat doet het door voor de grote containerterminals bestemde ‘deepsea-containers’ alvast op de te lossen en ze vanaf daar met de vrachtwagen naar de nabijgelegen terminals te laten transporteren. Op deze manier omzeilen ze de drukke kades en dus wachttijden.
“Enkele jaren geleden hebben we deze concepten in de markt gezet”, vertelt commercieel directeur Ted Holleman. “We bieden op deze manier een alternatief aan de binnenvaart als er sprake is van congestie. Ook terminals maken graag gebruik van onze diensten om de kades te ontlasten. Zo hebben we met de op Maasvlakte 2 gelegen containerterminal RWG vaste afspraken over de afhandeling van een flink aantal binnenvaartcontainers per maand.”
Feeders
Voor de kustvaart geldt in principe hetzelfde via het Feeder Service Center. “Toch maakt die hier minder gebruik van. Het gaat dan vooral om Noorse reefercontainers met vis. De feeders lossen die bij RCT op de Maasvlakte en vervolgens worden op hetzelfde schip weer lege reefers (koelcontainers) meegenomen”, legt Holleman uit.