Concordia Damen bouwt Oneri voor Last Tankvaart

0
Mts Oneri. (foto Media Creators)

Stephan Last was eigenaar van de Census en zijn broer Frank van de Attesa. Twee drogeladingschepen van in totaal zo’n 5.300 ton die ze hebben ingeruild voor één 8.698 ton metende tanker van 135 x 17,50 meter. Niet alleen de woorden ‘vernieuwing’ en ‘uitdaging’ speelden een rol bij dit toch ingrijpende besluit, maar zeker ook meer tijd voor het gezinsleven. Op hun eerste nieuwbouwschip gaan de broers elkaar aflossen en dat levert de gewenste vrije tijd met vrouw en kinderen op.

Met hun vorige schepen voeren ze altijd naar boven, maar nu wordt hun werkterrein  voornamelijk het ARA-gebied. De broers gaan voor Victrol mineralen vervoeren, maar desgewenst kunnen er in de toekomst ook bunkeractiviteiten plaatsvinden; de Oneri beschikt namelijk over een 28 meter lange bunkergiek.

Fijne afbouwperiode

Het Chinese casco van de Oneri (Italiaans voor lasten) is geleverd door Concordia Damen, dat samen met CCM3 garant stond voor een prima turnkey afbouw. “Ook met de toeleveranciers hadden we prima contact en alles is geheel volgens afspraak verlopen. Concordia Damen en CCM3 hadden met Peter Bezemer uit Zwijndrecht een uitstekende projectleider ingehuurd en Electric Marine Support (EMS) had met Danny Dijkema een topvoorman.”

“We kijken terug op een fijne afbouwperiode en zijn zeer content met het eindresultaat”, aldus de zichtbaar trotse eigenaren Stephan en Frank Last. De twee jaar jongere Frank begon zijn carrière in de binnenvaart als matroos aan boord van de Census, het schip van zijn broer. Later kocht hij uit de vaart zijn eigen motorschip Attesa.

Beide schepen zijn medio 2021 verkocht. De Census (105 x 11,45 meter) vaart nu verder onder de naam El Teide en de Attesa (110 x 10 meter) als Motu.

Broers Frank (links) en Stephan Last realiseerden samen hun eerste nieuwbouwschip. (foto Jan Hoek)

Scheldehuid

De Oneri gaat varen voor Victrol, een rederij die volgens de eigen website garant staat voor hooggekwalificeerd vervoer over water door heel Europa. Het in 1969 opgerichte bedrijf was aanvankelijk vooral een bunkerbedrijf. Eind jaren 80 kwam de rederij in handen van de familie Maes, die een aantal dubbelwandige bunkertankers liet bouwen. De groei hield aan en op dit moment beschikt Victrol over een zeer gediversifieerde vloot van zo’n 35 tankschepen, waaronder een tanker voor het transport van bitumen ofwel asfalt, een zwarte kleverige en stroperige vorm van aardolie. Naast de tankvloot beschikt Victron over roro- en heavy lift-pontons en duwboten.

Het Chinese casco is voorzien van een zogenoemde Y-Scheldehuid. Deze veilige kreukelzone dient ter bescherming bij aanvaringen en biedt ook de mogelijkheid grotere tanks te plaatsen dan op een standaardtanker.

Op de Oneri staan er twaalf tanks van 730 kuub, waaraan zes ladingpompen van Bornemann (EPS) zijn gekoppeld met elk een capaciteit van 300 kuub per uur. Het enkelleidingsysteem is geleverd door De Jong’s Pijpleidingfabriek uit Sliedrecht, waarmee volgens Stephan en Frank de best mogelijk kwaliteit aan boord van hun tanker is geïnstalleerd.

Twee door Koedood geleverde Mitsubishi-motoren van 1.414 pk elk bij 1.650 toeren zorgen voor de voortstuwing. Zowel op het voor- als achterschip staat een door Van Wijk geleverde spudpaal. Dat Werkendamse bedrijf leverde ook de 23 meter lange autokraan met een capaciteit van 2.500 kilo en de eerdergenoemde bunkergiek.

Op het achterschip bevindt zich ook het laatste stuurhuis dat onder de naam EBR geleverd werd. Ruijtenberg Shipyard heeft inmiddels het personeel en de werktekeningen van het failliete EBR overgenomen.

(foto Jan Hoek)

Hotel-chique

Een prachtige lessenaar en de verder perfect afgewerkte luxe en huiselijke inrichting van het maar liefst 60 m2 grote stuurhuis wijzen richting Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen. Die kwaliteit, met tal van koperaccenten, is ook duidelijk te zien in de woning op het achterdek. ‘Hotel-chique’ noemen kenners de stijl, waarbij de vakkundige adviezen van binnenhuisarchitecte Marlies van M-Design uit Arnhem zeker een rol speelden.

Ook aan dek maken tal van fraaie upgrades, waaronder het nodige rvs, duidelijk dat de Oneri eigendom is van een trotse familia  Oneri (Italiaans voor familie Last). Op de leef- en slaapruimten van de bemanning is duidelijk niet bezuinigd. De eigenaren Stephan en Frank Last en hun respectievelijke partners Nikita en Michelle kunnen terugkijken op een geslaagde afbouw van hun eerste nieuwbouwschip. Dat de Victrol-vloot wordt uitgebreid met de Oneri is zeker geen ‘last’, maar met twaalf grote tanks én een bunkergiek een perfecte aanvulling voor het door de Antwerpse  rederij gegarandeerde hooggekwalificeerde vervoer over water.

tekst Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.