- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo Shipyard bouwt met Alcor en Mizar dieselelektrische schepen voor Franse markt

TeamCo Shipyard bouwt met Alcor en Mizar dieselelektrische schepen voor Franse markt

- Advertentie -

Delen

“Duurzaamheid is ons speerpunt: de uitstoot per tonkilometer steeds verder omlaag brengen. Dat is onze grootste uitdaging. Want in de toekomst is een goed schip ook een zeer zuinig en schoon schip.” Dat zeggen directeur Marcel Zweers en projectmanager Leon den Haan van TeamCo Shipyard.

“We zijn al goed op weg om steeds schoner te varen. Zo hebben wij al twee brandstoftankers gebouwd voor LNG, een schone vorm van energie voor de scheepvaart. Ook bouwen we schepen met hybride voortstuwing.” 

» Kijk voor de technische specificaties van mgt Alcor op Vlootschouw.nl

» Kijk voor de technische specificaties van mgt Mizar op Vlootschouw.nl  

Een fraai voorbeeld van groener varen zijn de diesel­elektrische schepen Alcor en Mizar, die door de werf in Heusden worden afgebouwd voor het Franse bedrijf Kem One. Vanaf 2023 zullen de nieuwbouwschepen vinylchloridemonomeer (VCM), het belangrijkste bestanddeel van PVC, gaan vervoeren op de Rhône.

Door te kiezen voor een dieselelektrische aandrijving met drie generatoren wordt de CO2-uitstoot tijdens het transport met zo’n 2.000 ton per jaar (30 à 35 procent) verminderd. Verder wordt al het afval­water op de schepen aan boord opgeslagen, behandeld en geloosd op kadestations, in het kader van de zero-waste-doelstelling. 

Sterren

De casco’s voor de Alcor en Mizar, genoemd naar de twee heldere sterren in de bocht van het sterrenbeeld Grote Beer, zijn gebouwd bij Severnav Scheepswerf in Roemenië. TeamCo Shipyard presenteert zich als een innovatieve scheepsbouwpartner die met de klant meedenkt en wensen en doelstellingen van de klant koppelt aan technische oplossingen. 

Marcel Zweers en Leon den Haan zeggen daarover: “Onze ervaring kwam heel goed van pas met deze afbouw. Veel scheepswerven hadden zich ingeschreven voor dit prestigieuze project en er ging een heel lange tender van anderhalf jaar aan vooraf. Uitein­delijk bleven er twee werven over, waarna de keuze op het Kem One-hoofdkantoor in Parijs op ons viel.”

“De Franse opdrachtgever heeft nauwelijks maritieme kennis. Ze beschikten over werktekeningen van een Spaanse architect, waarvan we al snel zagen dat aan de hand daarvan geen goed varend en betrouwbaar schip gebouwd kon worden. Tijdens de afbouw van de Alcor waren er dan ook heel veel gesprekken en hebben we veel aandacht en tijd besteed om de door ons gemaakte tekeningen uit te leggen.

“Tijdens het project verdienden we steeds meer het vertrouwen en volgde er bewustwording bij de opdrachtgever… Als wij een voorstel deden gingen ze steeds sneller akkoord.”

(foto Jan Hoek)

120 meter lang

Beide schepen beschikken over zes ladingtanks van 500 kuub elk. Om aan een totaal van 3.000 kuub te kunnen komen, zijn ze 120 meter lang – en 11,45 meter breed. 

Hermetic Pumpen leverde twee laad-/lospompen per schip met een capaciteit van 140 kuub per uur, plus één reservepomp voor beide schepen. Jaap van Dongen, algemeen directeur van de Benelux-vestiging van Hermetic in Breda zegt over de pompen: “Het zijn hermetisch afgesloten pompen (sealless) waardoor er geen kans op lekkage is. Pomp en motor zitten in één compacte unit; de pompen hoeven daardoor niet uitgelijnd te worden en zijn nagenoeg onderhoudsvrij.” 

Voor de elektrische voortstuwing leverde Van Stigt voor elk schip twee niet-selecteerbare Masson W4400 NC-reductietandwielen, elk aangedreven door een Danfoss-PM-elektromotor met een vermogen van 700 kW bij 1800 toeren. Dit type Masson-reductor is bij uitstek geschikt voor schepen met elektrische voortstuwing, onder andere door de geïntegreerde druklager en de gewenste overbrengingsverhouding. 

Giftig

Zo’n twee jaar geleden is het bouwschema van de Alcor opgesteld. Het was een zeer strak schema, maar de proefvaart was uiteindelijk zelfs een week eerder.

Tijdens de, zeer succesvolle, proefvaart van de Alcor op 22 september waren naast directieleden van Kem One ook inspecteurs van Bureau Veritas en vertegenwoordigers van de Franse keuringsautoriteiten aan boord. De Kem One-directie was zichtbaar trots op hun ‘groene’ schip, een Franse primeur op de Rhône. De schepen voldoen niet alleen aan alle eisen en wensen van de opdrachtgever, maar ook aan de pittige Franse eisen. 

Dat moet ook wel, want VCM is zeer giftig, brandbaar en kankerverwekkend. VCM is een kleurloze verbinding en is een belangrijke chemische stof die voornamelijk wordt gebruikt om polyvinyl­chloride (PVC) te produceren. 

Gastanker Mizar. (foto Drone by Marc)

Naar Marseille

In de week van 7 tot 14 december worden de schepen op een half-afzinkbaar schip geladen voor transport naar Marseille. Vanaf januari 2023 wordt het vloeibare VCM op een verantwoorde en veilige manier vervoerd van Fos-sur-Mer naar Saint-Fons (Lyon). Gezien de ligging van de industriële vestigingen van Kem One aan de Rhône en het aanzienlijke tonnage VCM dat jaarlijks tussen de fabrieken wordt vervoerd, is transport over water de beste weg. 

Het team van TeamCo Shipyard heeft er met de bouw van de dieselelektrisch aangedreven Alcor en Mizar voor gezorgd dat de toekomst van VCM-transport over de Rhône langdurig verzekerd is. De innovatieve schepen zijn namelijk zo gebouwd dat eventuele latere stappen naar andere energiebronnen, zoals biobrandstof, waterstof en elektriciteit, mogelijk zijn zonder dat het voortstuwingssysteem hoeft te worden aangepast.

tekst: Jan Hoek

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -