- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo bundelt expertise bij afbouw ms Invado

TeamCo bundelt expertise bij afbouw ms Invado

- Advertentie -

Delen

TeamCo Shipyard heeft sinds de start in 2005 ruim tachtig schepen afgebouwd, van luxe passagiersschepen, gas- en chemicaliĆ«ntankers tot en met estuaire schepen en kleine zeeschepen. Gerrie van Tiem en Marcel Zweers leveren geheel volgens planning en louter hoge kwaliteit. Gelet op de grote vaste klantenkring en de positieve reacties mag de scheepswerf uit Heusden zich tot de absolute top rekenen op gebied van nieuwbouw van innovatieve schepen; mede met dank aan de vaste groep ingehuurde toeleveranciers.Ā 

Het laatst opgeleverde vrachtschip, de in opdracht van Martin Snippe van Gallinago afgebouwde Invado (135 x 11,45 meter) is daar het zoveelste varende visitekaartje van.Ā Het al twaalf jaar durende succes van TeamCo, de opening van een fraai kantoor en het behalen van het ISO 9001:2015-certificaat waren voldoende redenen om dat in mei uitgebreid te vieren met onder meer de ingehuurde vakmensen en de toeleveranciers. Ook op zoā€™n moment bundelen Van Tiem en Zweers de expertise, nu niet voor de afbouw van een hoogwaardig schip, maar voor het vieren van een welverdiend feestje.Ā Van Tiem en Zweers noemen zich connecting specialist. ā€œOnze medewerkers vormen een hecht teamĀ  mensen die de nodige ervaring en expertise hebben; daarnaast huren we vakmensen c.q. bedrijven in die voldoen aan onze zeer hoge eisen, bedrijven waarmee we vaak al vanaf het begin samenwerkenā€, vertelt Gerrie van Tiem.

Een van die ondernemingen is Werkina Werkendam Scheepselektro. Aan boord van de Invado zorgde het bedrijf voor de complete elektrische installatie, inclusief 2-draads databesturing en het touchĀ­screen monitoringsysteem.Ā Werkina-directeur Teo van Maastricht zegt in bij het feest van TeamCo uitgegeven Celebration Magazine: ā€œ(ā€¦) Vanaf 2005 zijn we de installateur van zoā€™n 98 procent van de schepen die door TeamCo zijn afgebouwd. We hebben in Heusden een vaste ploeg medewerkers en een eigen werkplaats. De samenwerking tussen TeamCo en onze mensen is heel nauw. De jongens kennen elkaar en hebben aan een half woord genoeg.ā€

UitlaatgassystemenĀ met geluiddempers

Voor de meeste schepen die worden afgebouwd bij TeamCo, wordt gekozen voor de totale uitlaatgassystemen voor verbrandingsĀ­motoren en generatoren van Axces Industrial Exhaust Systems. Aan boord van de Invado zijn de motoren en generatoren voorzien van Axces supersilent geluiddempers met type approved vonkenvangers. De dempers zijn getuned op de specifieke ontsteekfrequentie van de twee Caterpillars C32, motoren die een maximum vermogen hebben van 1.300 pk bij 1.800 toeren.Ā De door Exces geleverde dempers zijn gecombineerd uitgevoerd met twee pulsatiekamers en een absorptiekamer. Op het gebied van het uitlaatsysteem levert Axces feitelijk alles wat na de turbo-uitlaat van een dieselmotor geĆÆnstalleerd is.Ā Sales manager Marco Goossens zegt verder over het in Tholen gevestigde bedrijf: ā€œWij bieden op ons vakgebied totaaloplossingen door middel van ontwerp, engineering, productie en levering. Axces is gespecialiseerd in het ontwerp van custom-made geluiddempers op specifieke geluidseisen.Ā In elk speciaal ontwerp focussen wij ons onder andere op het minimaliseren van totale tegendruk, het reduceren van dominante ontsteekfrequenties enĀ  het behaĀ­len van specifiek laagfrequente geluideisen. Onze afdeling Engineering maakt vervolgens de vertaalslag van theorie naar praktijk, waarbij we in engineering met name gespecialiseerd zijn op het gebied van scheepsnieuwbouw, verbrandingsmotoren, energiesystemen en de automotive branche.ā€Ā Axces beschikt verder over een zeer uitgebreide voorraad uitlaat- en geluiddempers, uitlaatgassenleiding, uitlaatbochtstukken en dergelijk en is daardoor in staat te leveren binnen 24 uur. Met als back-up een uitgebreide service en technische ondersteuning.

Dekwas-, ballast- enĀ zwartwaterpompen

Zoā€™n zes jaar geleden richtte Cees Bos het bedrijf Foresta Trading op, een onderneming gespecialiseerd in de levering van complete pomppakketten en ballastsystemen voor de binnenvaart.Ā ā€œVan new kid on the block zijn we met Foresta Trading uitgegroeid tot een vaste speler op de marktā€, concludeert een contente Bos. ā€œSpeerpunt is het geven van advies op maat, waarbij het bestek leidend is maar zeker ook gekeken wordt naar de wensen van de klant.Ā Ons leveringspakket, voor zowel de nieuwbouw- als vervangingsmarkt, omvat dienstpompen, zwart waterpompen, gasolie- en smeeroliepompen, haspels, hydroĀ­foren, ballastjets, ATEX-ruimpompen en alles wat daarmee samenhangt. Maar met uitzondering van laad- en lospompen voor tankers.Ā Sinds onze start in 2011 doen we al zaken met TeamCo; we zien dat de relatie met dat no-nonsense bedrijf de afgelopen jaren gegroeid is. Bij Marcel Zweers en Gerrie van Tiem is afspraak is afspraak en dat werkt van twee kanten.Ā ā€œDe eigenaar van de Invado, Martin Snippe, ken ik al vanaf de tijd dat hij projectleider was bij Smits Machinefabriek in Capelle. Ook toen hebben we op een fijne en structurele manier samengewerkt.Ā Naast het brede programma zelfaanzuigende dienstpompen van Victor zijn we vooral gespecialiseerd in het ontwerpen en leveren van ballast-/lenssystemen met ejectors, in de range van 1 tot 500 kuub per uur, in de materialen gietijzer, brons en roestvaststaal.Ā Daarnaast zijn we de exclusieve vertegenwoordiger van het merk Robusta, waarvan we een compleet programma slijtvaste vuilĀ­Ā­water-centrifugaalpompen voeren.Ā Voor de Invado leverde Foresta TradingĀ  twee dekwas-/brandbluspompen, ballastpompen voor voor- en achterschip, twee zwartwaterpompen met versnijdende waaier, twee ruimlens-/dompelpompen, twee hydroforen met luchtgekoelde frequentieregelaar en Danfoss-drukopnemer, door ons compleet samengebouwd, ingeregeld en bedraad, en twee tandradpompen voor carter-aftap. Verder twee smeerolieafvulsets bestaande uit een tandradpomp, haspel met 15 meter slang, zwenkbare muursteun en een olierevolver met elektronisch telwerk.ā€Ā Het is duidelijk dat TeamCo ook bij de afbouw van de Invado de expertise bundelde. Eigenaar Martin Snippe vaart er met zijn nieuwe vrachtschip wel bij.

Tekst: Ā Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -