TeamCo bouwt luxe riviercruiseschip AmaLucia af voor AmaWaterways 

0
(foto Media Creators)

Riviercruises zijn sinds 2013 booming business. Dat komt, al langer, ook door het grote aantal Amerikaanse toeristen die als vakantie een riviercruise in Europa boeken. Daardoor varen de meeste cruiseschepen op de Europese binnenwateren, gevolgd door de Nijl en andere Afrikaanse rivieren. 

De aanleg in 1992 van het Main-Donaukanaal, waarmee de Rijn en Donau met elkaar werden verbonden, zorgde voor een positieve ontwikkeling in de Europese riviercruisebranche. De groeiende belangstelling van de Amerikaanse toerist zorgt met regelmaat voor nieuwbouw van riviercruiseschepen. Gezien de zeer hoge eisen die de Amerikaanse toerist stelt aan kwaliteit, veiligheid en milieu werden de nieuwbouwschepen steeds luxer én groener. 

TeamCo Shipyard is een innovatieve scheepsbouwpartner die zelfs de meest strenge eisen en wensen van de klant waarmaakt. Een scheepswerf die de wensen niet alleen vertaalt naar concrete plannen, maar in nauwe samenwerking met de opdrachtgever ook zelf realiseert. TeamCo Shipyard werd in 2005 opgericht en bouwde twee jaar later, vanaf de tekening tot aan de doop, met de Serenade zijn eerste luxe passagiersschip. De afbouw van vele typen schepen volgde, met als (voorlopig) kwalitatief hoogtepunt het superluxe riviercruiseschip AmaLucia voor AmaWaterways.

Bovensegment

Dat is een van de weinige rederijen die met hun schepen aan de hoogste eisen van de Amerikaanse toerist voldoet. Ook op milieutechnisch gebied. Mps AmaKristina werd begin vorig jaar als eerste luxe riviercruiseschip gecertificeerd met de Green Award (zilver). Inmiddels hebben maar liefst achttien schepen van de Ama-vloot de prestigieuze Green Award-certificering ontvangen. 

Eerder dit jaar werd de door TeamCo Shipyard in Heusden afgebouwde AmaSiena overgedragen aan AmaWaterways en onlangs de AmaLucia. “Qua luxe zitten de AmaSiena en de AmaLucia in het bovensegment van de riviercruiseschepen die op de Europese rivieren varen. Ze behoren tot de mooiste schepen die wij in het 15-jarig bestaan van onze werf hebben gebouwd”, stellen Gerrie van Tiem en Marcel Zweers van TeamCo Shipyard. In totaal varen hooguit dertig gecertificeerde Greean Award-cruiseschepen op de Europese binnenwateren. 

Duurzaam

Trots is ook Rudi Schreiner. “Verantwoordelijk zijn voor het milieu is de basis waarop wij onze schepen bouwen en onze riviercruise- en tourprogramma’s uitvoeren”, aldus de president en mede-oprichter van AmaWaterways. Zijn echtgenote, medeoprichter en uitvoerend vicepresident Kristin Karst (naamgeefster van de AmaKristina) vult aan: “Het ontvangen van de onafhankelijke Green Award-certificering voor onze riviercruiseschepen in Europa bevestigt opnieuw onze toewijding aan duurzaamheid.” 

Schreiner en Karst richtten in 2002, samen met wijlen Jimmy Murphy (zijn zoon Gary is nu mede-eigenaar) AmaWaterways op. Dankzij visie, creativiteit en passie bracht de oplevering van de AmaLucia hun vloot in nog geen twintig jaar tijd op 24 luxe cruiseschepen. 

Voor de in Heusden afgebouwde AmaSiena en AmaLucia (135 x 11,45 meter) is in nauwe samenspraak met AmaWaterways door het team van TeamCo Shipyard niet alleen een compleet nieuw cruiseschip met installatietechnische verbeteringen ontwikkeld, maar is ook gelet op milieuvriendelijke elementen. De cruiseschepen zijn onder meer voorzien van ledverlichting, speciale isolerende ramen, zonne-energiesystemen, innovatieve waterzuivering en recycling van al het water dat aan boord wordt gebruikt. 

Daarnaast blijft AmaWaterways op detail nieuwe milieuvriendelijke veranderingen toepassen op de schepen. Zo wil men het totale plasticverbruik aan boord verminderen door onder andere de individuele toiletartikelen voor eenmalig verbruik te vervangen door zeep/shampoo-dispensers, de plastic rietjes door papieren rietjes en de plastic waterflessen in de 78 passagiershutten te vervangen door glazen versies.

Rijn, Main, Moezel en Donau

De schepen zijn gebouwd voor 156 passagiers en bieden werk aan vijftig bemanningsleden. De meeste hutten beschikken over twee balkons. Evenals verreweg de meeste cruiseschepen van Ama­Waterways beschikt ook de AmaLucia over vier suites, twaalf 3-persoonshutten en zes onderling met elkaar verbonden passagiershutten.

De nieuwste aanwinst van de riviercruise-rederij, voortgestuwd door twee Caterpillars C32 van 1.217 pk en twee Veth Z-drives, zal de Amerikaanse gasten tijdens hun luxe all-inclusive riviercruise vooral vervoeren over de Rijn, Main, Moezel en Donau. Hebben ze even genoeg van het kijken naar de toeristische hoogtepunten langs de vaarroute, dan kunnen ze gebruik maken van hoogtepunten (lees: voorzieningen) op een van de vier dekken. Zo kunnen de gasten gebruik maken van een zelfs voor luxe cruiseschepen uniek verwarmd Sun-Deck zwembad, compleet met bar, een fitness- en massageruimte, vier lounges en drie restaurants. 

Orderportefeuille

Na de oplevering van de twee riviercruiseschepen AmaSiena en AmaLucia wordt het niet bepaald stil aan de 280 meter lange afbouwkade in Heusden en zullen de drie torenkranen veelvuldig in beweging zijn. De orderportefeuille is goed gevuld. Naast reparatie- en onderhoudswerkzaamheden heeft TeamCo Shipyard nog diverse afbouwschepen in opdracht.

Nu nog hopen dat de corona-maatregelen snel verleden tijd zijn; dan kunnen de prachtige door TeamCo Shipyard afgebouwde riviercruiseschepen weer bewonderd worden, varend op de Europese rivieren met aan boord louter tevreden Amerikaanse toeristen. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.