Mts Armada heeft een sterk imago

0
(foto Media Creators)

Kort voor zijn inspanning duikt het schroevendok van Den Breejen onder water… mts Armada nadert. Nee, nee, het is geen hele vloot maar een olietanker van jewelste. Driftig spuugt de kopschroef ‘recht zo die gaat’. 

“Langzaam, langzaam”, klinkt een portofoon. Een spring, sturende loopdraad van het dok, duimstok erbij, hydrauliek zoemt, tikkie vieren nog. Motoren stop! “Oké”, klinkt het van de andere kant, hét signaal om luchtdruk de ballasttanks in te blazen. Vrijwel direct wordt de Armada opgetild. 

Archimedes had proefondervindelijk vast in euforie verkeerd van zo’n spektakel. De ballasttanks snuiven als een gewichtheffer. In nauwelijks elf minuten staat de Armada droog. Een overbrugging naar het dok wordt op z’n plek getakeld. Gewoon? Vooruit, maar terwijl je wacht om aan boord te kunnen als je door corona net achter de geraniums vandaan komt, is het cool om te zien. Het toont aan dat de scheepsbouw en -reparatie volop doorgaan! 

Moneymaker

We stappen aan dek van een type Moneymaker. RensenDriessen Shipbuilding verzorgde het ontwerp, de bouw en de levering van het casco, dat in China is gemaakt. Dolderman deed de afbouw. Marc Gasten vangt ons op: “Of het druk is? Amai, dat kan je wel zeggen. Komaan, we gaan achter een tas koffie.” 

Lopend over het trunkdek nadat we zo even de huid in de zon amper zagen tekenen, wordt duidelijk dat de scheepsbouwkwaliteit van de Chinese werf top is.  

Aan het “roer” van deze Armada staan Marc en Natalie Gasten-Goeminne. De crew bestaat uit vier Nederlandse kapiteins en vier Roemeense stuurlui/matrozen. De tanker wordt door Victrol 24/7 in de markt gezet tussen Antwerpen, Rotterdam en Birsfelden. 

De Moneymaker is een technisch en praktisch doorontwikkeld type van het RensenDriessen in-house team. Kennis en ervaring van de praktijk en het functioneren van een schip stapelen zich in de loop der tijd. 

Voor een aanvaardbare levertijd en kwaliteit moet je op zoek. Het team van RensenDriessen vond deze combinatie in China. Met medewerking en aandacht van de tekenaar, scheepswerf, surveyor, het afbouwteam en last but not least de gratis survey van de eigenaar leidt dat tot een bijna volmaakt schip.

De Armada vaart het schroevendok van Den Breejen in. (foto Johan de witte)

Goed afgewerkt schip

Als voortstuwing is er een 3512 Caterpillar, met Van der Velden-stuurwerk. Een Veth Jet houdt het voorschip in bedwang. Hier en daar dubbel boeiingwerk waar bolderkasten strokend in staan. De Armada is een zorgvuldig en goed afgewerkt schip. 

Aan boord van deze ferme tanker ligt het accent vooral op praktische en duurzame equipment. De acht gecoate tanks en een gelijk aantal Marflex-deepwellpompen zijn gecombineerd met het tot op de millimeter uitgelijnd leidingsysteem van RuGotech. 

Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen realiseerde een moderne, eigentijdse lessenaar en betimmerde de verblijven met licht materiaal hetgeen een ruimtelijk effect creëert. Er zijn twee identieke, luxe keukens. Aan stoffering hangt het label van Dick den Hollander. Aan de inrichting die van Natalie. 

Op excursie in de voormachinekamer zien we werk van Werkina Electro die met hightech het schip laat functioneren. 

Terug in de Kampers-stuurhut tussen de chic van Hoogendoorn, maakt het panorama rondom duidelijk dat de Armada wat je noemt op koers ligt. De proefvaart bewijst het: geladen met 2.500 ton 19,7 kilometer. Ledig 23 kilometer, bij gereduceerd verbruik.

De Binnenvaartkrant wenst de familie Gasten en de crew een behouden vaart!

tekst: Johan de Witte

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.