- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTankvaart wil 20 miljoen euro terug

Tankvaart wil 20 miljoen euro terug

- Advertentie -

Delen

De tankvaartvertegenwoordigers van EBU en ESO gaan in Brussel vechten voor ‘hun’ 20 miljoen euro in het reservefonds. Ze willen dat geld gebruiken om oude, enkelwandige tankers uit de markt te halen. Dat werd duidelijk tijdens een tankvaartvergadering bij de CCR op 4 november.

Vooralsnog is de tankvaart grotendeels verschoond gebleven van de crisis die de droge lading al sinds oktober 2008 in haar greep heeft. Het afgelopen jaar was voor de tankvaart zelfs een heel goed jaar, zegt dr. Gunther Jaegers, voorzitter van de commissie tankvaart bij EBU en voorzitter van de Duitse binnenvaartbond BDB.

Dubbelwandig
De voorbije jaren zijn er flink wat dubbelwandige tankers bijgekomen en naar verluidt staan er nog zo’n 180 nieuwbouworders uit. Volgens Jaegers zijn de dubbelwandige tankers die nog in aantocht zijn zeker nodig, maar als er geen enkelwandige schepen uit de markt verdwijnen, ligt overcapaciteit op de loer. Wanneer die zich precies manifesteert, is moeilijk te zeggen door de volatiliteit van de tankvaartmarkt. “In augustus, een extreem slechte maand, had je nog kunnen beweren dat we in een structurele crisis zitten, maar in september niet meer”, aldus Jaegers.
“Dat momentum is extreem moeilijk te bepalen. Maar we mogen niet afwachten tot het zover is, want dan zou de nieuwbouw in één keer stil kunnen vallen, terwijl vanaf begin 2016 benzine en soortgelijke stoffen en vanaf 2018 nagenoeg geen enkel product nog enkelwandig vervoerd mag worden. En hoewel het ladingaanbod in de tankvaart al een aantal jaren afneemt, moeten we er rekening mee houden dat (vooral grote) dubbelwandige tankers bij laagwater veel minder meenemen dan de huidige enkelwandige vloot.”

Slopen
“Met de kennis die we vandaag hebben, kun je niet exact becijferen hoeveel schepen we binnen tien jaar nodig hebben. We moeten stap voor stap overschakelen op dubbelwandig en voorkomen dat de nieuwbouw stilvalt, waardoor we binnen enkele jaren met een capaciteitstekort zitten. Daarom zou het goed zijn om de oudste enkelwandige tankers te slopen.”
In het reservefond zit 20 miljoen euro die toebehoort aan de tankvaart en waar de tankvaart unaniem voor wil vechten. Met het geld zouden volgens Jaegers zo’n honderd enkelwandige tankers kunnen worden gesloopt. Zónder de crisis aan te melden: “Je hoeft geen crisis aan te melden om via artikel 8 van de sloopwet de modernisering van de vloot en bedrijfsbeëindiging te mogen stimuleren. Je moet het alleen eens zijn met elkaar. We gaan kijken of de Europese Commissie bereid is om ook het slopen van enkelwandige tankers, gekoppeld aan bedrijfsbeëindiging toe te laten onder artikel 8.”
Een prima idee, vindt de tankvaartvertegenwoordiging binnen de ESO. “Op die manier kunnen elk jaar een aantal eigenaren van enkelwandige tankers die klasse moeten maken met een bijdrage uit het reservefonds hun bedrijf beëindigen”, aldus Karel Verberght van de VBR.

(Sarah De Preter)

“Niet artikel 3, maar oplossingen”

Terwijl de tankvaart de vloot wil saneren zonder een crisis aan te melden, zint men in de droge lading op artikel 3 uit de sloopwet: het vaststellen van een zware marktverstoring. Jaegers volgt met verwondering de discussie over een oplegregeling in Nederland. Via de kranten. “Bij de BDB of de EBU hebben wij hierover nooit een officieel stuk ontvangen. We kunnen dus niet eens zeggen wat we ervan vinden. Maar ik vraag me wel af of de mededingingsautoriteiten hiermee instemmen. En wie gaat dat betalen? Wordt het een puur Nederlandse oplegregeling of een Europese?”
De BDB heeft de afgelopen maanden herhaaldelijk aangegeven geen noodzaak te zien om de crisis aan te melden bij de Europese Commissie. “In plaats van gelijk een zware crisis uit te roepen, moet je eerst de weg effenen met de Europese Commissie. Het is niet goed alleen maar naar artikel 3 te kijken. Wat we nodig hebben is niet artikel 3, maar oplossingen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -