Dubbelman Groep speelt met Camaro VII in op toename reefercontainers

0
(foto Arjo van Driel)

Voor de lijndienst tussen Rotterdam/Antwerpen en Bazel/Birsfelden heeft Dubbelman Container Transporten een nieuw schip laten bouwen. De Camaro VII is in januari aan het werk gegaan. Het schip is 135 meter lang en 11,45 meter breed en kan, op vier lagen, 268 TEU vervoeren. 

Met het oog op het toenemende aantal koelcontainers beschikt de Camaro VII over maar liefst 77 reefer-aansluitingen. Dat is meer dan enig ander schip. “Echt 77 aansluitingen”, benadrukt Ad Dubbelman. “Dus we hoeven niet te stekkeren of door te lussen. Dat mag ook niet. Ze hebben allemaal aparte stekkers en zijn apart gezekerd.”

Vooral voor de export vanuit Zwitserland groeit het aantal reefer­containers per reis. “Het komt al voor dat we 35 tot 40 reefers per keer aan boord hebben.” 

Dubbelman Container Transporten werkt met een door het bedrijf in samenspraak met C-sence ontwikkeld ‘Reefer Monitoring System’. Daardoor staan alle reefer­containers die onderweg zijn 24/7 onder controle van een alarmcentrale. Zo kan tijdig worden ingegrepen indien er iets mis is met de stroomvoorziening of temperatuur van een individuele koelcontainer. 

Extra lengte containers

De Dubbelman Groep bestond in 2020 veertig jaar. Eind jaren 70 zette Ad Dubbelman zijn eerste stappen in de containervaart. De vloot van het bedrijf uit Lage Zwaluwe telt met de Camaro VII veertien eenheden, waaronder een aantal koppelverbanden.

Voor de vlootuitbreiding kocht de groep een casco uit Turkije. Het was al in Nederland, maar de oorspronkelijke koper had zich teruggetrokken, vertelt Ad Dubbelman. “Wij hebben het wel flink aangepast aan onze wensen. Zo hebben we een lengte containers extra weten te realiseren door schotten te verzetten en een betere indeling te maken. Daarmee komen we op vier lagen uit op 268 TEU.”

De afbouw gebeurde in eigen beheer. Daarvoor kon Dubbelman Container Transporten gebruikmaken van de kade en faciliteiten van Kooiman Marine Group in Zwijndrecht.

(foto Birsterminal)

Birsterminal

De vier lagen worden, als de waterstand het toelaat, tot Straatsburg benut. “Daarna gaan we, naar gelang de geladen tonnen en hoeveel ballast we kunnen zetten, verder met drie lagen naar Bazel en naar Birsfelden met twee.”  

Op 21 januari deed de Camaro VII voor het eerst de Birsterminal aan, waarmee Dubbelman Container Transporten nauw samenwerkt. Dankzij het slimme ballastsysteem kan het schip comfortabel door de stad Bazel varen. “Op die eerste reis moest er een loods mee en iemand van de SuK, om de certificaten te halen. Dat ging allemaal goed. We hebben de certificaten al binnen.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.