Super EcoCombi: nog langere vrachtauto

0

Op donderdag 10 september wordt tijdens het Topsector Logistiek congres onder andere aandacht besteed aan de Super EcoCombi. De zeer lange vrachtauto (EcoCombi) wordt ingehaald door deze nog langere truck op de weg. De Super EcoCombi (SEC) is een nieuwe vrachtwagencombinatie van 32 meter lang. De vraag is of dit een nieuwe concurrent is voor de spitsenvaart of de vaart met kleinere containerschepen.

De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft ingestemd met proeven met de extreem lange vrachtauto. De claim van de bedenkers van de verlengde vrachtauto is dat het goedkoper en milieuvriendelijker is om met langere vrachtauto’s te rijden. Topsector Logistiek heeft zelf opdracht gegeven aan Buck Consultants International en CE Delft om een studie naar de mogelijkheden van de inzet van SEC’s. Een onderzoek dat tien jaar gaat duren.

De zeer lange vrachtauto is al vertrouwd gezicht op de snelwegen, zoals hier op de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam.

Voordelen

De kostenbesparing zit hem in de brandstof en de loonkosten, waarbij tevens wordt gekeken naar een oplossing voor het chauffeurstekort. Bovendien wordt genoemd het voordeel voor minder files omdat er minder vrachtwagens op de weg zijn. Dat laatste gaat natuurlijk niet op als het meer lading aantrekt die voorheen over water ging. Dan is het ook nog maar de vraag of het milieuvoordelen oplevert door met (nog) langere vrachtauto’s te gaan rijden. Er zijn echter wel voordelen te bedenken. Op de website Transport Online vertelt Willem Bergsma van Getru Logistics: “Wij zouden de Super EcoCombi graag inzetten voor het transport van bloemen en planten tussen Aalsmeer en Almeria in Zuid-Spanje. Dat traject van twee keer 4.500 kilometer, dus 9.000 kilometer in totaal, leggen we nu helemaal af met monotrailers. Als we de Super EcoCombi kunnen combineren met de elektrische nachttrein door Frankrijk, dan zouden we in totaal slechts 2.700 kilometer over de weg afleggen. Dit multimodale transport bespaart niet alleen veel fossiele brandstof en CO2, maar het betekent ook kortere ritten en minder nachtwerk voor onze chauffeurs.”

Aanmelden voor het Topsector Logistiek Congres kan hier. 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.