Met de gloednieuwe Sunrise-tanker Asterode gaat Pascal van der Padt voor het eerst varen als zelfstandige. Daarmee zet hij een grote stap in een moeilijke tijd. “Ik denk dat de crisis op zijn einde loopt. Het is een goed moment om nu te beginnen”, zegt hij.
Daarbij geeft hij alle credits aan zijn financieel adviseur Tiemen Kamphuis van Kamphuis Advies in Gorinchem, mededirecteur Christian Hochbein van Groningen Shipyard en bevrachter en voorlopig mede-eigenaar Fluvia Tankrode in Hamburg: “Dit project is mogelijk dankzij hun vertrouwen in mij, hun connecties en hun kennis van financiële markten.”
(foto Jan Johan ten Have)
Sunrise
De Asterode is de zesde in de reeks Sunrise-tankers, die wordt gebouwd door Groningen Shipyard in Waterhuizen. De zes Sunrisetankers zijn alle het afgelopen jaar in de vaart gekomen. Zowel de bouw van de casco van het schip als de afbouw vonden plaats op de Groninger werf. “De ervaringen met de Sunrise zijn louter positief”, vertelt afbouwbegeleider John Mulder van de werf. “De eigenaren zijn zonder uitzondering enthousiast. Het model ligt goed in de vaart en het al gering ingeschatte brandstofverbruik valt nog positiever uit dan verwacht.”
Het lichtgewicht dubbelschroefs tankertype Sunrise combineert een groter draagvermogen met een wezenlijk lager brandstofverbruik. Deze optimalisering van de type C-tanker van 84,88 bij 9,57 meter verbruikt zo’n 20 procent minder brandstof dan schepen van vergelijkbare grootte. Bovendien neemt het schip bij vergelijkbare diepgang een kleine 200 ton extra lading mee. Dat heeft er onder meer mee te maken dat bij het ontwerp van de Sunrise het totale leeggewicht is gereduceerd van de gebruikelijke 480 naar 442 ton. Dit kan door het gebruik van de hoogwaardiger en sterker, maar ook wat moeilijker te verwerken staalsoort DM36. Ook heeft het schip geen drinkwatertanks aan boord. In plaats daarvan is het schip uitgerust met een drinkwaterinstallatie die van zowel zout als zoet water drinkwater van uitstekende kwaliteit maakt. Ook dit levert een gewichtsbesparing op.
Dubbelschroefs
De dubbelschroefs aandrijving van de Sunrise is allerminst gebruikelijk voor tankers van dit formaat. Toch zien GSY-directeuren Christian Hochbein en Daniel Gausch en hun team grote voordelen. Zo zijn de schroeven kleiner van formaat – ruim 1,30 meter per stuk tegen de gebruikelijke diameter van zo’n 1,60 meter – waarmee er kan worden volstaan met aanzienlijk kleinere hoofdmotoren. Waar in de machinekamer van vergelijkbare schepen 1100 tot 1300 pk aan hoofdmotoren staat, is de Sunrise uitgerust met twee Volvo Penta D13 motoren van 450 pk per stuk. Deze drijven twee schroeven met een diameter van 1,30 meter aan, zo’n 30 centimeter kleiner dan gebruikelijk.
Voordeel van de kleinere schroeven is bovendien dat varen met geringere diepgang mogelijk is. De motoren zijn met de eigen autokraan te takelen, wat vervanging binnen 48 uur mogelijk maakt. Bovendien reduceren de kleinere motoren het totaalgewicht van het schip met ongeveer 2,5 ton.
Vaargebied
De Asterode onderscheidt zich van de eerste vijf Sunrisetankers doordat deze is geoptimaliseerd voor de 24-uursvaart. Zo is de accommodatie ingericht voor huisvesting van dubbele bemanning. Ook is de woonruimte extra geïsoleerd, met onder meer deurrubbers en geluidswerende wanden als de ramen. De beglazing is extreem geluiddempend. Het bestaat uit dubbel glas met daartussen dempingsglas en aan de buitenkant nog een extra laag dubbel glas. “Eén achterraam woog alleen al 45 kilo”, vertelt Van der Padt.
Het schip gaat met name varen met mineralen in Noord-Duitsland. “Juist in dit vaargebied kunnen wij dankzij de combinatie van de bijzondere eigenschappen van de Asterode en haar hoog gekwalificeerde gemotiveerde bemanning een extra, bijna unieke, dienstverlening aan onze klanten leveren”, zegt Chief Executive Officer Rick van Westenbrugge van Fluvia Holding BV. ”Doel van Fluvia Tankrode is nog meer klanttevredenheid met de Asterode.”
Tankvaart
Pascal van der Padt is afkomstig uit een scheepvaartfamilie. Zijn ouders voeren op het drogeladingschip Goodwill – waarnaar hij nu zijn onderneming Goodwill Barging heeft vernoemd. Bij zijn binnenvaartopleiding ging hij stage lopen bij de firma Broere in Dordrecht, later Vopak. Hier belandde hij in de tankvaart. “En dat had ik nooit verwacht toen ik een jonge jongen was”, zegt hij.
Vervolgens werkte Van der Padt een jaar of zeven als kapitein voor Marcel Visser Tankschifffahrt, eerst op de Goya en de laatste twee jaar op de Jessica, die eveneens bij Groningen Shipyard werd omgebouwd van enkel- naar dubbelwandig. “Ik kende de werf dus al”, vertelt hij. “Het samenwerken met de Groningers bevalt mij prima. Het feit dat zowel cascobouw als afbouw hier plaatsvonden scheelt aanzienlijk in de planning. De bouw is goed en snel verlopen. En dat is goed ook, want Fluvia zit te springen om dit schip.”
Voor de 37-jarige kapitein en mede-eigenaar gaat er met dit project een droom in vervulling: “Ik wilde al langer graag wat voor mezelf. Eenvoudig was het niet om dit te realiseren, samen met Kamphuis heb ik hier drie jaar aan gewerkt. We hebben lang gezocht, verschillende projecten bekeken en diverse projecten ketsten in een gevorderd stadium alsnog af. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Fluvia Tankrode en Groningen Shipyard. Met deze partijen rolde een haalbare constructie uit de bus. En ik besef maar al te goed hoe bijzonder het is om dit in deze tijd voor elkaar te krijgen.”
(Jan Johan ten Have)