- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSucces voor Steffan Gausch met mts Eventum

Succes voor Steffan Gausch met mts Eventum

- Advertentie -

Delen

Succes. Dat is de betekenis van Eventum, de naam van het nieuwe tankschip van Steffan Gausch Tankschifffahrt uit het Duitse Greffern. Het schip werd gedoopt en in gebruik genomen op GS Yard in Waterhuizen, de werf waar zijn vader Daniel Gausch mede-eigenaar is.

Na de Piz Bever en de Eventus is dit het derde schip dat wordt geëxploiteerd door Gausch Tankschifffahrt GmbH, de exploitatiemaatschappij die vader en zoon Gausch samen runnen.

 

Rijnpatent

Met de Eventum – waarvan de naam is afgeleid van de Eventus – krijgt Steffen Gausch op 26-jarige leeftijd zijn eerste schip in eigendom. Hij vaart van jongs af en rondde in 2005 zijn opleiding af binnen de rederij van zijn vader. Van 2008 tot 2010 voer hij bij Reederei Jaegers, waar hij in 2009 op 21-jarige leeftijd zijn Rijnpatent haalde.

Sinds 2010 vaart hij als kapitein op mts Eventus. Steffen blijft ook na de ingebruikname van de Eventum varen op de Eventus. Daarom ging hij op zoek naar kundige bemanning voor de Eventum. Kapitein op het schip wordt Heiko Schmund, die ooit drie jaar voor Gausch Tankschifffahrt voer op de tanker Mintra 3.

 

(foto's Jan Johan ten Have)
(foto’s Jan Johan ten Have)

Schmund voer daarna vele jaren op een dubbelwandig, 110 x 11,45 meter groot tankschip uit Hamburg op de Noord-Duitse kanalen, regio Hamburg-Kiel-Brunsbüttel. Hij kreeg een telefoontje van Gausch, die op zoek was naar bemanning met ervaring in dit vaargebied. Schmund bleek zelf de ideale kandidaat omdat hij in het bezit is van alle papieren om zonder loods te mogen varen in deze regio, zodat het schip mag varen met twee man bemanning.

In de praktijk zijn dit er meestal drie, omdat Gausch ook regelmatig leerlingen aan boord heeft. Samen met collega-stuurman Sebastian Lüdecke, met wie hij al zes jaar intensief en prettig samenwerkt, maakt Schmund de overstap naar de Eventum. Op dit schip gaan zij drie weken op, drie weken af varen.

 

Bunkeren

De Eventum gaat in charter varen voor rederij Glüsing Transport GmbH uit Cuxhaven. Vaargebied wordt naar verwachting het Noord-Duitse kanalengebied. Ook is het schip uitgerust met een 18 meter lange bunkerarm. Dit omdat het schip naar verwachting ook regelmatig zal worden ingezet voor bunkerwerk in de haven van Hamburg.

De Eventum, die wordt voortbewogen door een 1.150 pk sterke Caterpillar-hoofdmotor, heeft een laadvermogen van zo’n 1.600 ton, verdeeld over vijf ladingtanks.

‘Het schip kan twee volledig gescheiden partijen vervoeren, zodat wij gelijktijdig twee partijen diesel kunnen laden en afleveren’, vertelt Gausch junior. Verder staat er voorop een 385 kW sterke Volvo Penta voor aandrijving van de pompen en de elektrische Verhaar-boegschroef en achterop een John Deere aggregaat.

 

Met z’n allen

Aan boord zijn twee fraai, tijdloos ingerichte en comfortabele woningen te vinden. Voorop is het matrozenverblijf en achterop een grote woning voor de kapitein en stuurman. De woonkamer is ingericht als gezamenlijk verblijf met een zeer ruime keuken. Schmund: ‘Hier eten en verblijven we gezamenlijk. Want aan boord zijn we als familie, we doen het met z’n allen.’

GS Yard De bouw van de Eventum vond plaats bij GS Yard. Dat mag geen grote verrassing heten, aangezien deze werf mede wordt gerund door Steffens vader Daniel. Bij de keuze uit een standaard 85 x 9,50 meter tanker of een lichtgewicht Sunrise van dezelfde afmetingen viel de keuze op de eerste.

‘Omdat de Sunrise zich mede onderscheidt door de geringe diepgang. En diepgang is in het beoogde vaargebied van de Eventum niet zo’n issue’, vertelt Schmund.

Het besluit om het schip te bouwen werd vorig jaar genomen. ‘Daarna heeft GS Yard de opdracht zeer snel en flexibel uitgevoerd’, vertelt Steffen Gausch. ‘Voor ons is het mts Eventum het derde nieuwbouwproject in vier jaar. Alle drie deze schepen zijn gebouwd bij GS Yard en ze zijn alle drie van uitstekende kwaliteit.’

 

tekst: Jan Johan ten Have

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -