- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNoordkaap is in beweging

Noordkaap is in beweging

- Advertentie -

Delen

In competitie met het majestueuze van de “echte” ligt mts Noordkaap indrukwekkend op 12 juni groot, fraai van model en uitvoering bij Shipyard Trico in Rotterdam voor de wal. Genodigden en medewerkers genieten aan boord en op de kade. In de mast wappert de vlag van Unibarge.

De doopdame verraadt zich in haar feestelijke outfit. Dan is het zover: Romy Besjes -nauwlettend gevolgd door haar zus Dion – pakt het lint en begeleid door: ‘Ik doop u, Noordkaap, en wens u en de bemanning een behouden vaart’, zwiert ze de fles aan scherven. Applaus, speeches, toost, spijs en gezelligheid, want voor de prestatie en werkwelwillendheid van het Trico-team zeggen Ron en Desiree Besjes Dijkema: ‘Chapeau!’

 

Uitgestuft

Op de vraag uit de markt om 5.250 ton olie op 3,50 meter naar Amsterdam te brengen is 135 x 17,50 meter het antwoord. Vanaf een leeg vel papier liet Ron Besjes door KSB Design in het Roemeense Turnu Severin de tanker tekenen. Alles ligt dan onder de loep.

Op afstand een tekenaar inspireren hoe je het graag wilt hebben is weliswaar een boeiend proces, niettemin uitstekend gelukt. De focus lag op het onderwatermodel van het achterschip, waarvan de kiel de laatste 6 meter is uitgestuft en de vlakplaten al vroeg naar de tunnels oplopen.

Hierdoor liep de Noordkaap op de proefvaart in vergelijk met eenzelfde afmeting, tonnage en vermogen 20,6 kilometer, ofwel 10 procent harder. Respect voor de tekenaar!

Perfect lijkende onderwaterschepen optimaliseren is een kunst. Ron tekent met Noordtrans BV als opdrachtgever. Voor een turnkey-levering kwam hij tot overeenstemming met Shipyard Trico, die het casco door Malbow in het Poolse Stettin liet bouwen. De gerenommeerde zeewerf bouwde de Noordkaap als eerste binnenschip!

 

13Noordkaap1210
(foto’s Johan de Witte)

 

Zelf maakte Ron veel kilometers naar de werf voor survey met als resultaat een buitengewoon mooi afgewerkt Scheldehuid-casco, met exacte maatvoering, opvallend gaaf laswerk, nergens mishandeld ijzer door stempels of slijptol en spanten die zich door een perfecte lasvolgorde nauwelijks manifesteren. Het trunkdek en dekhuis, evenals het machinekamerplafond zijn onderscheidend strak.

 

Vrienden gemaakt

 

Een rondje over de Noordkaap levert verbazing op. De kwaliteit is top. ‘Je moet op de werf vrienden gemaakt hebben; anders kan je mensen niet motiveren om zulk mooi werk te leveren.’ Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

‘Er werkt op die werf een hele goeie voorman, dat was ons geluk’, vertelt Ron. ‘Niet alleen hij was welwillend voor aanpassing of uitvoering, ook met de medewerkers was prima te werken. Er was ambitie om kwaliteit te leveren. Als ik ergens bedenkelijk naar keek, dachten ze al: “Dat bevalt hem niet.” We hebben er uitstekend gewerkt. Uiteindelijk waren ze er zelf trots op. De werf verdient een groot compliment.’

 

In de wolken

Inmiddels staan we in de Kampers 2 meter kolom-stuurhut – klein appartementje – die fraai betimmerd is door de jongens van Teunis Verveer. EMS, de firma die het schip elektrisch inrichtte, heeft hier samen met Marco Zijlmans van Miron een unieke kolomlessenaar gerealiseerd waartussen de stuurman zich in de wolken waant. Er is een vorm aan gegeven die het genoegen van de ontwerper verraadt en plezier geeft aan de kijker. Schitterend! Ronald Hamstra van EMS zegt weleens als je wat kiest dat minder mooi is: ‘Maak er nou geen zooitje van.’

Aan de enorme mast hangt het label van Blommaert. Alphatron is prominent aanwezig in het lessenaarfront met als bijzonderheid het conningsyteem. Ga je daar veel mee afmeren? ‘Het lijkt ons gemakkelijk. Afgeladen met 8.500 ton is het raadzaam om met beleid langszij te komen. Dit systeem gaat ons daarbij helpen. Van voor tot achter is er een bergplaat op halve zijhoogte waar de fenders de “klappen” kunnen opvangen.’

Van der Velden-roeren houden de Noordkaap op koers. We zakken af naar de machinekamer waar, voordat we het vergeten, Dolo Repair een magnifieke aluminium vloer in heeft gelegd. Twee door Dolderman geleverde Cats 3512 van 1.600 pk staan hier als voortstuwing. Installateurs hebben hier voldoende ruimte, ofschoon er hier en daar een stelling nodig is om bij het plafond te komen.

 

Standaard Trico-pakket

Terug aan dek zien we wat er in het standaardpakket van Trico zit. Zoals RVS kabelgoot, RVS stookleidingen, RVS bouten en moeren in de leidingstraat, RVS uitlaten die niet als gepolitoerd vermeld worden maar het toch zijn. In het voorschip staat tweemaal C18 van 725 pk voor de Veth-Jet boegschroeven en het pompbedrijf.

Een Heatmasterketel houdt de lading op temperatuur. Het ladinggedeelte telt twaalf tanks met zes Bornemann-pompen. Een sprinklerinstallatie is natuurlijk aanwezig. De bunkergiek moet nog geplaatst worden; het is er één met grote klasse van Lagendijk uit Wemeldinge.

De leidingstraat heeft het Jaap Oninckx-merk. Ron Besjes vindt het een leuke puzzel om een zo efficiënt mogelijke leidingstraat te ontwerpen en vond in Jaap een partner. Hij kan onder andere met alle zes pompen rondpompen zonder dat de tanks met elkaar mengen (essentieel voor blenden). Een langszij liggend schip kan in de Noordkaap lossen terwijl de Noordkaap zelf bunkert.

 

Vlnr: Danny Wanders, Dian, Romy, Ron en Desiree Besjes en Alex Durinck.
Vlnr: Danny Wanders, Dian, Romy, Ron en Desiree Besjes en Alex Durinck.

Meer hobby dan werk

Hoofdrolspelers voor comfort zijn onder andere Verveer Scheepbetimmeringen en voor de inrichting de ‘one stop shop’ in keukens, koken en wonen, Pieters op het Nieuwkerksplein in Dordrecht.

Desiree Besjes-Dijkema richtte de verblijven in met accenten op kleur en warmte ofwel een sfeer waardoor de bemanning zich thuis voelt.  ‘Wij kunnen op hen rekenen; van ons kunnen ze verwachten dat we het zo gezellig mogelijk maken. Medewerkers zijn de visitekaartjes van ons bedrijf. Overigens is inrichten meer hobby dan werk, zeker bij Pieters waar in de verscheidenheid aan kwaliteit soort en uitvoering, keuzes maken weleens moeilijk is.’

Desiree heeft reeds ervaring. Het is niet het eerste schip dat ze inricht. Daarnaast vragen twee dochters en boekhouding van de Noordster, Noordpool en Noordkaap eveneens aandacht. In het Noordtrans ISO-certificaat lezen we dat de firma een sympathieke uitstraling nastreeft en dat is precies de reden, denken we, waarom medewerkers eveneens een hoofdrol spelen.

 

tekst: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -