Stikstofpakket kabinet: ook subsidie voor retrofit binnenvaartmotoren

0

Het kabinet trekt tot 2030 ruim 5 miljard euro uit voor de aanpak voor de te hoge stikstofuitstoot. Daarmee wil het de natuur versterken én ruimte bieden voor economische activiteiten. Zo moeten weer meer bouwvergunningen toegestaan kunnen worden. In het pakket zitten ook maatregelen om de uitstoot door verkeer en vervoer terug te dringen. Voor de binnenvaart is 79 miljoen euro gereserveerd.  

Die maatregel gaat uit van het plaatsen van SCR-katalysatoren op bestaande motoren van binnenvaartschepen om de stikstofuitstoot van de motor terug te brengen. Per schip kan hiermee een stikstofreductie van ruim 80 procent worden bereikt.

Green Deal

Het geld van deze subsidieregeling wordt toegevoegd aan de Green Deal Zeevaart Binnenvaart en Havens. In 2020 zou al 4 miljoen euro beschikbaar moeten komen. In 2021 staat 12 miljoen ingeboekt. Daarna loopt het op tot 6 miljoen in 2023 en 2024 om vervolgens af te bouwen tot 2 miljoen euro in 2029.

In 2030 wordt door de retrofitmaatregel naar verwachting 4,2 mol/ha/jr bespaard. Dat is 1,6 procent van het totaal van het stikstofpakket: 255 mol/ha/jr. Het meeste geld gaat naar de landbouw. Daar wordt ook het grootste effect voorzien.

Een andere mobiliteitsmaatregel het realiseren van vijf walstroomvoorzieningen voor de zeevaart. Die zouden moeten komen in de Rotterdamse haven en in IJmuiden. De voorziene kosten voor het Rijk bedragen 12 miljoen euro.

Vooruitkijken

Minister Carola Schouten van Landbouw presenteerde het pakket vrijdag 24 april. “Het kabinet snapt dat velen op dit moment heel andere vragen en zorgen hebben dan over stikstof. De coronacrisis raakt vele sectoren, ook de sectoren die kampen met de stikstofproblematiek, zoals de bouw, industrie, transport en landbouw. De focus ligt nu logischerwijs op de zorg voor de gevolgen van de coronabesmettingen”, zei ze bij die gelegenheid.

“Het kabinet probeert echter ook vooruit te kijken naar de periode na de coronacrisis – als we voor de opgave staan om het maatschappelijk leven en de economie weer op gang te brengen. Wat dan niet mag gebeuren, is dat het stikstofdossier onnodige belemmeringen met zich meebrengt en herstel in de weg zit.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.