De crisis heeft voor de binnenvaart desastreuze gevolgen door het geringe adaptatievermogen van de sector op sterke conjunctuurschommelingen. Dit schrijven drie Nederlandse Europarlementariërs aan de Europese Commissie. De drie verzoeken de EC om steun voor de oplegregeling waarmee het Crisisberaad Binnenvaart probeert te voorkomen dat een groot aantal ondernemingen in de binnenvaart binnenkort failliet gaat.
De Europarlementariërs Corien Wortmann-Kool (CDA), Peter van Dalen (ChristenUnie) en Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) hebben schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie over de houding tegenover de crisissituatie en de behandeling daarvan in de binnenvaart. Hun vragen kwamen kort voor de hoorzitting in Brussel, waarbij de Europese Commissie de binnenvaart hoort over de crisissituatie. Die hoorzitting vond gisteren en vandaag plaats.
Faillissementen
“Investeringen in de binnenvaart kennen lange aanlooptermijnen omdat schepen vele jaren meegaan en niet vaak vervangen worden”, leggen de drie uit in hun vragen. “Investeringen vragen daarom een lange termijnvisie met het oog op duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en congestieproblemen elders. Zonder flankerende maatregelen dreigt nu door extreme vraaguitval op korte termijn een groot aantal faillissementen, met als gevolg jarenlange stilstand en zelfs achteruitgang. Deze ontwikkelingen doorkruisen de duurzaamheiddoelstellingen van het Europese transportbeleid.”
De Europarlementariërs vragen of de Commissie deze analyse deelt en de ernst van de situatie inziet. “Erkent de Commissie dat de binnenvaart door haar structuur niet in staat is om, anders dan door kapitaalvernietiging, tot sanering te komen en erkent de Commissie voorts dat een oplegregeling de binnenvaart kansen biedt dit te voorkomen?”
Observatie
De drie Nederlandse parlementariërs waarschuwen dat de binnenvaart als gevolg van de conjuncturele crisis door de sectorstructuur ook structureel in een crisis dreigt te belanden. “Deelt de Commissie de mening dat deze crisis zal leiden tot een voor de sector desastreuze ontwikkeling waardoor de innovatiekracht, veiligheid en duurzaamheid van het goederentransport over de binnenwateren in gevaar komen?”
Zij menen dat een oplegregeling een tijdelijke maatregel is maar dat de tijdelijkheid zoveel mogelijk beperkt moet worden door het instellen van structurele maatregelen. Derhalve wordt de commissie verzocht haar steun te verlenen aan het opnieuw activeren van de oud-voor-nieuw-regeling.