- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsStaking Duits sluispersoneel raakt binnenvaart steeds meer

Staking Duits sluispersoneel raakt binnenvaart steeds meer

- Advertentie -

Delen

Ver.di betreurt het dat de beroepsvaart, cruisevaart en pleziervaart hinder ondervinden van de stakingen op sluizen en vaarwegen. De Duitse vakbond, organisator van de acties, reageert op oproepen van binnenvaartorganisaties om de staking te stoppen. Op verschillende plaatsen in Nordrhein-Westfalen en Baden-Württemberg – waar de stakingen het eerst begonnen – zou mogelijk een pauze ingelast worden zodat wachtende schepen verder kunnen.

Het WSV-personeel voert sinds maandag 8 juli actie tegen de voorgenomen reorganisatie van de Wasser- und Schiffahrtsverwaltung en het ontbreken van baangaranties. In de loop van de week gingen op steeds meer plaatsen in Duitsland sluizen en vaarwegen dicht. Onder meer in Rheinland-Pfalz en Saarland.

(foto Scoopshot/Petra Krull)

Diverse verladers moeten noodgedwongen hun logistiek aanpassen. Zo werd bekend dat Mercedes de aanvoer van onderdelen van het water heeft overgeheveld naar weg en spoor.

Iffezheim
Donderdag 11 juli was het ook op de Rijn zo ver. Het personeel op sluis Iffezheim sloot zich aan bij de acties. Dat was aanleiding voor de European Barge Union om de Centrale Commissie voor de Rijnvaart op te roepen de vrijheid van de scheepvaart op de Rijn te garanderen. De EBU doet daarmee een beroep op de Akte van Mannheim. De EBU wijst erop dat de binnenvaart door de stakingen opnieuw zwaar getroffen wordt, na de economische crisis en de stremmingen door hoogwater van vorige maand.

Geen begrip meer
Het Bundesverband Öffentlicher Binnenhäfen heeft geen begrip meer voor de stakers. “De actie treft de binnenvaart en havens bijzonder zwaar.” De BÖB noemt de gevolgen buiten proportie en riep ver.di donderdag 11 juli op om de staking te stoppen.
“De beroepsvaart en de binnenhavens lijden al genoeg onder de zwakke vraag naar vervoer. De staking komt dan ook op het ongunstigste moment. “Het is onvoorstelbaar dat een overheidsinstelling het vrije verkeer op vaarwegen verhindert en daarmee een belangrijke vervoersmodaliteit buitenspel zet.”

Minister Schultz
Ook vanuit Nederland heeft de binnenvaart zich laten horen. BBU-voorzitter Roland Kortenhorst heeft aan Minister Schultz Van Haegen om een interventie gevraagd. “De binnenvaart en onze klanten worden ernstig gedupeerd door de stakingen.”
“Hoewel wij begrip hebben voor de eisen van de stakers, menen wij dat zij hun acties op de verkeerde doelgroep richten”, aldus Kortenhorst, die het Nederlandse ministerie heeft benaderd om aan de Duitse ambtgenoten te vragen een oplossing te bespoedigen zodat de binnenvaart haar imago van betrouwbaar dienstverlener weer kan waarmaken.
Kortenhorst is zich bewust van de onmogelijkheden die er liggen om zich als buitenlandse organisatie in een dergelijk conflict te mengen, maar hij ziet een taak voor de Duitse overheid om de vrije doorgang van de vaarwegen te garanderen. “Uiteindelijk zijn de sluisbedienaars er ook niet bij gebaat als de dienstverlening door de binnenvaart niet optimaal is.”

Onderhandelingstafel
Het stoppen van de acties ligt in handen van de bondsregering, aldus ver.di-bestuurslid Achim Meerkamp. “De eenzijdige toezeggingen van de ministers van Verkeer en Binnenlandse Zaken volstaan niet. De bondsregering moet weer met ons aan de onderhandelingstafel om een cao te sluiten en de WSV-werknemers en hun gezinnen beschermen.” Bij de voorgenomen reorganisatie gaat volgens de vakbond een kwart van de banen verloren. Dat zijn er 3.000.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -