Vertegenwoordigers van het Franse en Belgische bedrijfsleven en overheden wierpen onlangs een blik op Parijs vanaf het water. Binnenvaart is steeds vaker een onderdeel van de distributieketen in de Franse hoofdstad.
De rondvaart door Parijs was een gezamenlijk initiatief van INE en de Europese vereniging van binnenhavens EFIP. Het doel was beslissers uit de politiek en het bedrijfsleven kennis te laten maken met binnenvaart als onderdeel van de stedelijke bevoorrading. INE en EFIP zijn tevreden met de opkomst en de reacties: voor veel deelnemers was de dag volgens de organisaties een eyeopener.
Franprix
Supermarktketen Franprix laat sinds vorig jaar winkels in Parijs bevoorraden via de Seine. Dagelijks lost er vlak bij de Eiffeltoren een schip goederen. Die worden overgeladen op vrachtwagens en over de weg naar de winkels in het centrum gebracht. Op die manier poetst Franprix niet alleen zijn groene imago op, maar omzeilt het concern ook de dagelijkse files op de wegen rond Parijs.
Ook koeriersbedrijf Vert Chez Vous maakt gebruik van de binnenvaart, in combinatie met elektrische vrachtfietsen (Foto EFIP)
Ook koeriersbedrijf Vert Chez Vous maakt gebruik van de binnenvaart, in combinatie met elektrische vrachtfietsen. Een schip, dat dienst doet als drijvend magazijn, stopt op verschillende locaties op de Seine. Koeriers rijden met elektrische driewielers aan boord om de pakketjes op te halen die in de stad afgeleverd worden.
In Parijs hebben nog meer bedrijven plannen om de binnenvaart op te nemen in hun distributieketen. De stad staat daar niet negatief tegenover, maar stelt als voorwaarde dat de goederenoverslag goed geïntegreerd wordt in het stadsbeeld.
“De kaaien moeten visueel aantrekkelijk blijven en toegankelijk zijn voor het grote publiek”, vertelt Karin De Schepper van de INE, de Europese promotieorganisatie voor binnenvaart. “Men accepteert niet dat kades alleen voor overslag worden gebruikt. In veel gevallen gaan de overslagfaciliteiten dicht zodra het schip gelost is. Op de kaai kunnen dan andere activiteiten plaatsvinden. De binnenvaartsector heeft daar geen probleem mee. Zolang de goederenoverslag maar niet uit het stadsbeeld verdwijnt, wat we bijvoorbeeld in Londen zien.”
Schoon
Grote steden als Parijs weren in toenemende mate vervuilende transporten uit hun centrum. Daar moet ook de binnenvaart rekening mee houden. De vergroening van de vloot ligt momenteel gevoelig: de Europese Commissie wil dat wel graag – net als de branche zelf, maar die heeft er nu geen geld voor.
De kwestie doorschuiven naar een later tijdstip is volgens De Schepper niet verstandig: “De discussie gaat daardoor niet weg, maar komt even hard terug. We begrijpen dat de sector het op dit moment heel zwaar heeft. Juist daarom moeten we proberen – in dialoog en in het belang van de sector – met zoveel mogelijk subsidies een programma uit te werken om de emissies van scheepsmotoren verder terug te dringen.”
Het wegvervoer heeft op dat vlak de laatste jaren grote stappen kunnen zetten en speelt die troef volgens De Schepper steeds vaker uit. “We merken dat het moeilijker wordt om infrastructuurprojecten te bepleiten als we geen goede cijfers voor luchtkwaliteit op tafel kunnen leggen. Overheden en het grote publiek worden daar steeds gevoeliger voor. Deze kwestie speelt ook in Parijs: men wil heel duidelijk het vrachtvervoer in de stad behouden, maar er wordt wel geëist dat de binnenvaart schoon is. Over dat laatste mogen we de binnenvaart niet laten struikelen. We moeten de sector weer in pole position krijgen.”
(Sarah De Preter)