- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSomtrans XXIII schuift aan

Somtrans XXIII schuift aan

- Advertentie -

Delen

Min 5 graden wijst de thermometer 30 januari in Nijmegen aan. Een schrale winterzon kleurt de Waalbrug, net als het gezelschap bij het voorschip van een nieuwe tanker. Aalmoezenier Bernard van Welzenes beschikt over een besneeuwde kade als podium om schip en bemanning te zegenen. Waarna Pamela Van de Velde de eer krijgt om in gezelschap van de familie Somers en medewerkers, eigenaar Glenda Shipping bv, afbouwers en gasten de nieuwe Somtrans XXIII te dopen.

Wie geniet er niet op de Nijmeegse tribune van de rivier en de schepen? Vaarwater is een voortdurend vernieuwende documentaire zonder einde, die beweging en dynamiek heeft én verrast, zoals een Somtrans XXIII met Nijmegen als thuishaven op de boeiing.
Het zit als volgt: Glenda Shipping is een firma van Peter Versluis en Rob de Leeuw, die het casco lieten bouwen in Tsjechië en Scheepwerf de Toekomst in Waspik voor de afbouw contracteerden. De tanker Somtrans XXIII is inmiddels in exploitatie genomen door Rederij Somtrans (in charter). Vandaar dat het schip is voorzien van het geel en rode Somtrans-signaal, met Nijmegen als domicilie.

Sleutel 32
De in het Belgische Wijnegem gevestigde rederij is reeds meer dan een kwart eeuw actief in bevrachting en exploitatie van tankschepen. De vloot telt momenteel een 30- tal schepen, waarvan Rederij Somtrans er 25 in eigendom heeft. De totale laadcapaciteit bedraagt 105.000 ton, waaronder achttien dubbelwandige tankers.
De gehuurde XXIII versterkt die vloot. Vanuit de filosofie betrokkenheid met je werk en weten waar je over spreekt, gaf Ronald Somers zijn medewerkers zoals gewoonlijk een rondleiding over het nieuwe schip.
De inbouw in Waspik verliep volgens de vliegende keeper van Glenda Shipping, Jacco van Brakel, naar verwachting: “Een no-nonsensescheepswerf, geen wachttijd, de klant krijgt volle aandacht zonder bouwvergaderingen. Liever sleutel 32 in de hand dan een balpen.” Brabants zonder file!
“Voor herhaling vatbaar”, zegt Rob de Leeuw, die zich in bescheidenheid hult wanneer het gaat over zijn start in 2002. Hij is inmiddels als ondernemer gegroeid, in samenwerking met collega’s – waaronder VeKa met name.

Een schrale winterzon kleurt de Waalbrug als de Somtrans XXIII in nijmegen ligt voor de doop. (foto’s Johan de Witte)

Eigen plek
Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen, huisleverancier voor Somtrans’ nieuwbouw, heeft de verblijven zodanig ingericht dat alle bemanningsleden een eigen plek hebben. De Hoogendoorners hebben de persoonlijke wensen wat betreft karakter en stijl van de opdrachtgever gerealiseerd.
De keuken heeft een zeer praktische, originele uitvoering met accent op funtioneel gebruik door de bemanning. Kwaliteit intimmeren geeft een stimulans aan de werksfeer. De stuurhutlessenaar en de installatie van de 86 x 9,60 meter grote type C-tanker met zijn twee Bornemann-pompen en C32 Caterpillar, plus de coating van C. Cornet uit Werkendam zijn hiervan voorbeelden.

De Toekomst
Sinds 1888 bestaat Scheepswerf De Toekomst in Waspik. Deze originele naam heeft Peter van ’t Hoog bij zijn bedrijfsovername in 1994 gekoesterd. Geschiedenis en huidige activiteiten hebben bij De Toekomst overeenkomst in werk en kwaliteit.
Nog altijd functioneert het bedrijf in zijn traditie van metaal-jachtbouwreparatie en in de huidige afbouw van nieuwe schepen. De vijftien medewerkers luisteren naar de opdrachtgever en staan garant voor kwaliteit, precies op tijd. Omdat De Toekomst toekomst heeft, wordt de haven dit jaar uitgebaggerd, waarmee ruimte komt voor schepen van 135 meter.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -