- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKameraad Philos

Kameraad Philos

- Advertentie -

Delen

Babushka’s naast een ingelijste champagnekurk op het stuurhuisbureau geven de plot van een verhaal weer zonder het te hoeven lezen, om maar met de deur in huis te vallen. Je bent dan al eens in Rusland naar de werf geweest en hebt zo’n avontuur uitgebuit om je aan Moskou te vergapen of te shoppen in de GUM, om er dan ook maar chique te overnachten. “Je komt er immers nooit meer, en dan heb je de foto’s nog.”

We zijn bij André Leeuwestein aan boord van de nieuwe bunkertanker Philos tijdens een servicestop voor de wal bij Dolderman. Een uurtje zijn we welkom, ofschoon het sein van de monteur (“draaien maar”) dit nog kan bespoedigen.
De Philos existeert op de spotmarkt van Unibarge. Opschieten dus! Niettemin: het Verveer-comfort met een trendy donkerbruine lessenaar, plafond en de finishing touch van stoffeerder Dego, inclusief het uitzicht op een zonnige rivier, creëren eigenlijk een sfeer voor achterover leunen en genieten. Doch we moeten bij de les blijven.

Zonder bling bling
Rensen Shipbuilding heeft het in Rusland gebouwde casco aan Philos Shipping geleverd. Dolderman installeerde deze 110 x 13,50 x 4,21 meter en 4221 ton grote tanker turn key.
De Philos is een bunkertanker, hoewel deze met een slim leidingsysteem, kranen en aangepaste seals van pompen eveneens geschikt is voor mineralen. Hij heeft twaalf tanks en zes Bornemann-pompen (door EPS geleverd).
André en Nelly Leeuwestein-Schot zijn de man en vrouw achter Philos Shipping BV. André spreekt in termen van werk over ‘WIJ’. In de tijd die overbleef naast haar administratieve baan op een bedrijf dat pompen- en pompsystemen maakt en verkoopt, bemoeide Nelly zich intensief met het interieur. “En met plezier”, zegt ze.

De Caterpillar is goed voor 2028 pk. (foto’s Johan de Witte)

Het zijn drie woningen, zodat ieder zijn eigen plek heeft op dit continuschip. Verder is de Philos, behoudens de los- en laad-equipement, eenvoudig uitgevoerd. “Zonder bling bling”, aldus André. "Een paar dingen, zoals de trappen vanaf het trunkdek hebben we in tegenstelling tot de aanvankelijke tekening, voor in de brug laten plaatsen.”

Bescheiden
“Dolderman heeft ons in drieënhalve maand afgebouwd. Verschil van mening over hoe dit of dat moest, is er niet geweest. Ze weten hier hoe het moet, waarbij projectleider Dick Alblas altijd bescheiden op de achtergrond blijft.”
Bescheidenheid siert natuurlijk, maar de machinekamer hebben we al gezien en is hier in uitvoering en afwerking onbescheiden. Het is een schitterende ruimte die de 2028 pk sterke Caterpillar als podium heeft.
Kameraad Philos mag er met zijn Russisch DNA wezen. Ofschoon ‘Philos’ Grieks is en vriend betekent. Chantal en Manouk hebben het ouderlijke schip zijn naam gegeven met Russische champagne, die vanaf de werf met het casco is meegegeven. Een aardige geste die vertelt waarom de champagnekurk werd ingelijst.

Kop in de wind
Het is zijn eerste nieuwbouw, vertelt André terwijl hij ondertussen bladert in een map met paperassen die informatie bevatten over zijn volgende bunkeropdracht. Ons oog valt op het merk Honda. Wat heb je daarmee, vragen we. “Met je kop in de wind op een snelle, fraaie motorfiets over ’s lands wegen geeft een rijplezier, waarbij je tevens lol in varen houdt.” Hobby dus!

Nelly Leeuwestein-Schot bemoeide zich intensief met het interieur. “En met plezier.”

Voordat we langs de 29 meter lange Lagendijk-bunkermast via het voordek aan de wal stappen, duiden drie uitlaten en twee enorme luchtkokers dat zich onder dek een klein fabriekje verschuilt.
We stelen nog even tijd van Unibarge om er te kijken. De Heatmaster-ketel neemt hier weer een onbescheiden plek inop de eerste etage. Op fundatiehoogte zijn er twee Caterpillars voor pomp- en boordenergie. Ook de Veth-Jet is weer kleurrijk aanwezig.

(Johan de Witte)

.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -